Нинішнє керівництво «Укрзалізниці» у своїй спробі знову монополізувати ринок активно використовує демпінг, максимально занижуючи на аукціонах ставки вантажоперевезень — в минулому, найприбутковішого напрямку монополіста.
На думку експертів, такі дії можуть призвести не тільки до монополізації ринку, а й до збільшення фінансового дисбалансу УЗ (за оцінками керівництва, збитки підприємства у 2020 році можуть скласти до 14 млрд грн), істотного скорочення інвестицій в пасажирські перевезення, і, що саме небезпечне, в колійне господарство та іншу залізничну інфраструктуру.
Крім того, заниження вартості вагонів в тарифі на вантажоперевезення пов’язують з минулими недавно аукціонами на майже 1,5 млн вантажоперевезень, який відбувся 18 січня за «голландською» схемою.
На аукціоні було розіграно 13 лотів на 780156 вагонопогрузок. Їх виграла компанія «Метінвест-Шиппінг» за найнижчою ставкою — 480 гривень за вагон. Наступного дня УЗ розіграла ще 13 лотів (780 156 вагонопогрузок), 8 з яких знову опинилися в руках «Метінвесту».
На думку приватних операторів залізничного вантажного рухомого складу, що входять в Український Логістичний Альянс, рішення керівництва УЗ з встановлення мінімальних ставок на використання піввагонів на голландських аукціонах ProZorro-Продажі є демпінгом і зловживанням монопольним становищем.
Станіслав Гвоздиков, керівник громадської організації «Розвиток інфраструктури», говорить про ситуацію так:
«Я вважаю, що про демпінг тут не варто говорити. Ми говоримо про голландський аукціон, він не вплине на ситуацію».
У короткостроковій перспективі, як кажуть учасники ринку, може і проявиться вся ця ситуація, а ось в довгостроковій — ні. «Метінвест» — існуючий учасник ринку. Експерт каже, що всім учасникам ринку доведеться підлаштовуватися під ситуацію.
«Яке відношення має власник вагонів до вантажовідправника? Тут питання привабливості бізнесу — так, це я розумію. У підсумку, кожен буде розв’язувати свої проблеми», — говорить експерт.
За його словами, новій команді УЗ поставили жорсткі рамки, і компанія розвивається в рамках поставлених завдань. Все інше — приватні інтереси різних компаній, які не можна розглядати як систему.
«Ця історія — вона вічна. Завжди будуть якісь скарги. Приватникам не подобається, що УЗ увійшла в ринок і трохи знизила попит на їхні послуги», — говорить експерт.
На його думку, в довгостроковій перспективі нічого не зміниться. Попит як був на ж/д перевезення, так і буде.
Більше цікавої інформації з питання залізничних перевезень, тонкощам і нюансам використання вагонів Станіслав Гвоздиков розповів в ефірі «Першого Ділового».
Раніше повідомлялося, що «Укрзалізниця» буде перетворювати вокзали на торгові центри.
Також ми писали й про те, що «Укрзалізниця» витрачає гроші на сумнівні тендери.