Європейський союз відзначає критичне фінансове становище АТ «Укрзалізниця».
«Фінансове становище нереформованої« Укрзалізниці »залишається критичним», – йдеться в тексті звіту.
ЄС відзначає, що в сфері транспорту до теперішнього часу не були прийняті ключові законопроекти про відкриття ринків, в тому числі про залізничний і внутрішній водний транспорт, небезпечні вантажі та мультимодальні перевезення.
Крім цього, як підкреслюється в тексті, все ще не прийнятий план дій щодо реалізації Національної транспортної стратегії, а також комплексний план дій з реформування інфраструктурних проектів, важливий для забезпечення основи для введення стандартів ЄС в галузі управління інфраструктурою.
Сама УЗ за підсумками 2020 року чекає отримати збиток в розмірі 12-14 млрд грн.
Слід зазначити, що стан активів ПАТ “Укрзалізниця” продовжує погіршуватися і тягнути на дно всю залізничну сферу, включаючи приватних перевізників.
Стан монополіста на ринку доступу до магістральної інфраструктури і надання послуг тяги, оцінюється в 270 млрд грн, з яких 220 млрд грн – власний капітал. Кредитний портфель перевищує 34 млрд грн, з них 90% – у валюті. Ця обставина через нестабільність курсу лягає важким тягарем на компанію.
На стан компанії впливає податкове навантаження (15 млрд грн за підсумками 2016 року), соціальне навантаження у вигляді збиткових пасажирських перевезень і низький рівень утримуваних державою тарифів. Все це обмежує фінансові можливості по залученню інвестицій.
Свою думку з цього приводу висловив фахівець у сфері транспорту, Віктор Медвідь.
“Я думаю, що у залізниці досить хороша матеріально-технічна база, яка відповідає нинішньому фінансовому стану залізниці. Слід зазначити, що ситуація з карантином відбилася на недоотримання прибутку по пасажирському напрямку. Залізниця, щодо інших підприємств транспортної галузі світу, постраждала менше всього.
Залізниця декларує те, що пасажирський напрямок – збитковий. За умови того, що залізниця не функціонувала кілька місяців у другому кварталі, тому всі умовно-постійні витрати були перенесені на інші напрямки, тому і прибуток теж зменшилася “- говорить експерт.
За словами Віктора Медвідя, критичного падіння вантажних перевезень не відбулося. Видно те, що залізниця продовжує свою поточну тактику з приводу роботи із закупівлями – тендери як були непрозорими, так і залишилися. Крім цього, вартість обслуговування і боргів досить висока, хоча це інфраструктурне підприємство може брати найкращі умови, в порівнянні з іншими учасниками ринку.
“Я не згоден з позицією того, що залізниця в критичному стані. Визначати фінансовий стан випливає з наступних параметрів: чи є попит на послуги? Чи зростає попит? Чи є резерв для підвищення вартості послуг?
Залізниця – це специфічне інфраструктурне підприємство, яке до недавнього часу виконувало функцію регулювання інших галузей. Якби залізниця працювала тільки як комерційне підприємство, то воно було б надприбутковим з багатьох напрямків діяльності.
Я згоден, що застаріває обладнання, тому то гроші йдуть не за цільовим призначенням “- зазначає фахівець.
Віктор Медвідь пояснює, що залізниця варто за найскромнішими підрахунками коштує близько 300 млрд гривень, але якщо зробити хорошу передпродажну підготовку, вона могла б коштувати і трильйон гривень. Навіть при В.Ф. Януковичі, коли її акціонували, отримай передумови для приватизації. Сьогодні, з урахуванням тих ризиків, які є в нашій державі, навряд чи якийсь з інвесторів, крім глобальних міжнародних, могли б зайти в цю ситуацію.
“Що стосується оцінки ЄС, представники Євросоюзу лобіюють інтереси своїх підприємств. Вони під ці програми виділяють відповідне фінансування. При цьому, надмірне кредитування ЄБРР або МФ для Укрзалізниці не є виходом із ситуації. Тому гучні заяви про приватизацію УЗ довіряти не варто” – резюмував експерт.