«Майже всі кар’єри УЗ очолюють випадкові для галузі люди», – експерт

Поділитися:

Кар’єри «Укрзалізниці» дуже часто стають предметом обговорення широкої громадськості. На цей раз вся справа в тому, що вони стали збитковими. Ситуація ця настала не сьогодні і не вчора. Крім цього кар’єри в різний час ставали об’єктами для пильної уваги правоохоронних органів.

Так, в 2019 році кар’єрами УЗ зацікавились детективи НАБУ. У підсумку про підозру повідомили колишньому директору Трудовського кар’єру – його підозрювали в розтраті 1,2 млн гривень при експорті щебеню в Росію. А взимку 2020 року в справу вступила СБУ: зокрема, фахівці служби «розкопали» приватний кар’єр, який організували чиновники УЗ – 60 га в Житомирській області, які не випадково перебували на території державного кар’єру, що належить до державного залізничного перевізника. Тоді збитки були оцінені в 1,3 млрд грн.

У квітні 2021 року підозра було висунута екс-главі Центру управління промисловістю. Зокрема, Офіс Генпрокурора відзвітував, що чиновниця не контролювала ситуацію на одному з кар’єрів і не стежила за вчиненням вибухів, завдяки яким зловмисники пограбували державний кар’єр на 0,5 млрд гривень, добуваючи сировину, по суті, незаконними способами.

Відомо, що кар’єри УЗ – це не тільки щебінь, а й пісок, граніт і інші будматеріали, які зараз вкрай потрібні для президентської програми «Велике будівництво». Станом на зараз це 16 родовищ андезиту, граніту, монцонітів, діориту на Полтавщині та Житомирщині, Кіровоградщині та Львівщині, а ще в Полтавській, Вінницькій, Черкаській, Закарпатській, Донецькій, Рівненській, Запорізькій, Дніпропетровській областях. Також у компанії є ще шість кар’єрів, дія спецдозволів на які або закінчилася, або не була продовжена.

Зараз кар’єри УЗ знову на слуху. Так, видання «Дзеркало Тижня» стверджує, що доступ до них монополізував глава комітету Верховної ради з питань транспорту Юрій Кисіль.

Цю тему обговорили в ефірі телеканалу «Перший Діловий» з громадським діячем Олександром Бондаренком. Зокрема, він прокоментував те, що у 2020 році у січні-липні було вироблено понад 2 млн тонн щебневої продукції на підприємствах УЗ, а до цього виробляли у понад двічі більше – 7 млн тонн.

«Таке скорочення пов’язане з тим, що фактично залізниця не ремонтує колії у потрібному об’ємі. Тобто на сьогодні з 20-ти з лишнім тисяч кілометрів – ми маємо майже 50% колій з простроченим ремонтом. Тобто «Укрзалізниця» таким чином знижує швидкості перевезень. Для того, щоб воно все нормально працювало – це треба відремонтувати, але залізниця скільки може відремонтувати – 100 кілометрів колій? Так це ніщо. З такими темпами знадобиться 100 років для того, щоб відремонтувати все. Тобто кар’єри можуть працювати інтенсивніше. І за моєю інформацією, вони зараз працюватимуть інтенсивніше. На нас зараз очікує зміна наглядової ради, зміна правління. І відповідно – там на верхніх, і на середніх щаблях – теж буде зміна керівництва. І, на скільки я розумію, Кубраков (ред. міністр інфраструктури Олександр Кубраков) не даремно був призначений міністром. Його призначили для «Великого будівництва», – зазначив експерт.

Заплановано витратити на реконструкцію залізниці 100 мільярдів гривень.

«Сума, як на мене не така велика. В залізниці набагато більші потреби. Але, якби воно було витрачено все так, як слід… 50% цієї суми пішло на покращення колій. Можливо, був би прогрес. От, скажімо, призначили наглядову раду, іноземців. Поставили їм задачу – зробити залізницю прибутковою. Але вони шукають гроші не там. Тут не лежить питання балансу між витратами і прибутками. Чомусь всі розвинені країни основним важелем збільшення фінансових показників вбачають підвищення швидкості перевезень. От, якщо ми побачимо, як падали прибутки «Укрзалізниці», і як падала швидкість перевезень. Ми побачимо, що це напряму пов’язані показники», – наголосив експерт.

Підписуйтесь на Перший Діловий телеканал в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!

Читайте також
26 Липня 2021 року - 22:47
Про це повідомляється у проекті постанови Кабміну
26 Липня 2021 року - 21:30
У МЗС наголошують, що країни можуть змінювати правила в'їзду.
26 Липня 2021 року - 19:29
Державна програма почне діяти з 1 січня 2022 року
26 Липня 2021 року - 18:33
В НКРЕКП повідомили, що в Україні мають намір вирівняти тарифи...