«Дорожня галузь України припинила своє існування ще в 2012 році» – Володимир Омелян

Поділитися:

Офіс генерального прокурора почав перевірку дотримання законності при будівництві доріг і об’єктів інфраструктури в рамках програми президента Володимира Зеленського “Велике будівництво”.

Відповідне розпорядження ще восени дала Ірина Венедиктова.

Зокрема, в документі зазначено, що оприлюднена інформація правоохоронних органів, звернення громадян, а також результати журналістських розслідувань “свідчать про наявність непоодиноких випадків порушення закону і зловживань при проведенні закупівель, визначенні вартості доріг і матеріалів, виконання та приймання робіт при будівництві, реконструкції, ремонті та утриманні автомобільних доріг “.

Венедиктова рекомендує прокурорам організувати комплексне вивчення зазначених питань, “звернувши особливу увагу на законність використання бюджетних коштів, передбачених на будівництво”.
Вивченню підлягає період з початку 2019 року.

Свою думку з цього питання висловив Володимир Омелян, екс-міністр інфраструктури.

“Починалося все з дуже простої ситуації, коли дорожня галузь фактично припинила своє існування, після того, як в 2012-20213 році були виконані роботи до “Євро 2012″, а вони не були оплачені державою. Тоді багато компаній збанкрутувало, та будь-які ремонтні роботи по Україні припинилися.

У 2014 році вдалося відновити усього 50 км дорожнього покриття по всій державі. Ми побачили, що так тривати не може. Власне тоді було підготовлено проект дорожнього фонду, за який проголосували у 2016 році депутати. Тоді цей фонд став основним інструментом по системному фінансуванню доріг”, – зазначає експерт.

Володимир Омелян наголошує, що хронічна проблема української дорожньої галузі була у тому, що не можна було передбачити, скільки грошей надходитиме з року в рік. Кожного разу це були якісь однорічні програми на будівництво доріг “імені президента або прем’єр-міністра”.  Але у кінці року гроші не використали, вони зникли, а дороги так і залишилися не збудованими.

“Ми також створили жорсткий контроль якості. Мова не йде про контроль Укравтодору або правоохоронних органів. На жаль, “зелена влада” практично його поховала, але наприкінці 2020 року ми отримали абсолютно адекватний звіт з контролю якості.

Я вважаю, що це була спланована політика уряду, суттєво послабити особливо незалежний контроль якості будівництва, бо тоді простіше красти”, – говорить екс-міністр.

На думку Володимира Омеляна, дороги в Україні мають будувати декілька великих компаній, виходячи з того обсягу доріг, яке є у країні. Дуже важливо, що між цими учасниками ринку повинна бути реальна, а не фіктивна конкуренція. Уряд і влада мають відслідковувати маржинальність будівництва робіт.

“За час моєї каденції в мене особисто не було довіри до державних звітів, ми підтримували незалежні організації з контролю якості. Адже, щоби керівник не казав, на місці буде вже зовсім інша ситуація. Була пропозиція, яка могла б частково змінити становище. “ДорЯкість” треба було вивести з під керівництва Укравтодору і передати під Мінінфраструктури або під Кабмін, і забезпечити там незалежного керівника. Але цьому завжди опирався Укравтодор та не було підтримки від тодішньої влади.

Також всі збудовані, відремонтовані або оновлені дороги потрібно було вивести на інтерактивну карту.  Укравтодор у 2020 році викинув шалені кошти на публічне освітлення “Великого будівництва”. Я вважаю, що десятої частини цих коштів вистачило б на створення інтерактивної карти з відео або фото фіксацією, можливо, навіть з онлайн-трансляцію ремонтних робіт. Це зняло б масу спекуляцій, бо все було б прозоро”, – резюмував Володимир Омелян.

Читайте також
GM Energy
19 Квітня 2024 року - 13:04
GM Energy презентувала двунаправлені зарядні пристрої для електромобілів “від автомобіля...
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу