Кабінет Міністрів України затвердив проект закону про внесення змін до Податкового кодексу щодо запровадження електронних перевірок (е-аудиту) платників податків.
Відповідне рішення схвалено на урядовому засіданні 28 жовтня.
Згідно із законопроектом, платники податків будуть зобов’язані подавати до органів ДПС експортовані з вихідної системи обліку достовірні дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, а також зміни у фінансовому стані платника податків за звітний рік у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T) протягом 60 календарних днів наступних за останнім днем звітного року.
Для великих платників податків зобов’язання почнуть діяти з 1 січня 2025 року, для інших платників податків, визначених статтею 180 ПКУ – з 1 січня 2027 року.
Також встановлюється відповідальність платників за неподання, несвоєчасне подання, подання з помилками стандартного аудиторського файлу (SAF-T).
Крім того, вносяться зміни до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» в частині доповнення чинної норми щодо забезпечення ведення підприємствами бухгалтерського обліку в електронному вигляді з дотриманням вимог ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» ».
Подробиці теми розповіла керуючий партнер юридичної компанії “DIKTUM” Світлана Мороз в ефірі телеканалу «Перший Діловий».
«За винятком людського чинника у таких питаннях відбувається абсолютна автоматизація процесів. Це стосується як внутрішньої діяльності Державної податкової служби України у контексті проведення відповідних аудитів, так і самих суб’єктів підприємницької діяльності. Коли у нас в країні з’явиться стовідсоткова автоматизація, тоді ми зможемо говорити про те, що у нас людський чинник майже не впливає на роботу податкової. На сьогодні у нас такої автоматизації немає. Усі ми пам’ятаємо, що коли впроваджувалась електронна система адміністрування ПДВ, цей процес саме передбачав спробу реалізації повної автоматизації процесів хоча б щодо ПДВ. Але тоді податкова все ж таки залишила за собою право управління в ручному режимі під виглядом комісій, які власне і вирішують питання щодо внесення того чи іншого платника податків до категорії «ризикових». Тому вже тут у нас із вами людський чинник залишився. Якщо ж говорити про мету автоматизації, то ми звичайно повинні ліквідувати всі подібні комісії та перевести всю комунікацію в електронний вигляд», — сказала вона.
Експерт уточнила, що електронну звітність у країнах ЄС було запровадити набагато простіше, ніж в Україні.
«Більшість країн Європи вже давно не ходять до податкової для того, щоб у них провели перевірки. Там уже давно все відбувається в електронному вигляді. Головна відмінність полягає в тому, що в Європі частково відкрито банківську таємницю. У нас цього немає. У нас складніше перевірити ті чи інші операції. Тобто визначити ланцюжок переказу грошей. У Європі така можливість є і банки інтегровані до цієї системи. Тобто в ЄС участь платника податків у цих процесах не є обов’язковою, оскільки податкова може отримати інформацію про особу прямо з банку», — сказала експерт.
Раніше українцям розповіли, як отримати податкову знижку. Про це повідомив співголова Комітету Американської торгової палати України.
Зазначимо, що така можливість не стосується українських підприємців. Так, українці у деяких випадках можуть претендувати на повернення частини сплачених податків. Податкова знижка сплачується за підсумками минулого року.