«Державні гроші «Великого будівництва» вимагають перевірок і контролю» – експерт

Поділитися:

У листопаді Офіс генпрокурора заявив про те, що перевірить програму президента Володимира Зеленського “Велике будівництво” на наявність злочинів. Таке доручення нібито дала генпрокурор Ірина Венедиктова.

В Офісі генпрокурора відзначили, що інформація правоохоронців, звернення громадян та журналістські розслідування свідчать про непоодинокі порушення закону і зловживання під час закупівель.
Тому Венедиктова порекомендувала прокурорам звернути “особливу увагу на законність використання бюджетних коштів, передбачених на будівництво”.

Наприклад, через дискримінаційні вимоги Державного агентства автомобільних доріг України (Укравтодору) і практики укрупнення тендерів до мільярдних сум сформувався картель з шести фірм:

  • «Автомагістраль-Південь»,
  • «Онур»,
  • «Ростдорстрой»,
  • «Автострада»,
  • «Техно-Буд-Центр»,
  • «Альтком».

Об’єднавшись восени 2019 року в Національну дорожню асоціацію України, ці фірми поділили між собою 67% всіх підрядів Укравтодору на ремонт і будівництво доріг.

“Велике будівництво” – спільна програма президента України і Кабміну, яка передбачає інфраструктурну модернізацію країни. Відповідно до неї, в Україні повинні побудувати і відреконструювати 6,5 тисячі кілометрів доріг, а також звести школи, садки, амбулаторії тощо. На неї виділили колосальну суму: тільки в 2020-му – близько $ 4,6 млрд.

Різке збільшення «дорожнього пирога» до 100 млрд грн на рік – рекорд України за всі часи. Ця сума становить десяту частину всього державного бюджету України. Тому у громадськості виникає справедливе запитання – чи прозоро в «Великому будівництві»?

Свою думку з цього приводу висловив Юрій Шумахер, співвласник дорожньої компанії «Ростдорстрой».

“Генпрокурором оголошена перевірка дорожньої галузі. Я вважаю, що державні гроші вимагають перевірок, інакше – це було б неправильно. Це може послужити багатьом компаніям, які працюють на ринку. Адже сьогодні на тендери приходить велика кількість компаній, назв яких ми навіть не знаємо. Тому потрібно все перевіряти, щоб розуміти, які компанії можуть працювати, а які ні “- говорить експерт.

Юрій Шумахер заявляє, що Антимонопольний комітет зобов’язаний заводити справи за фактом перевірок, адже це нормальне антикорупційне законодавство, яке повинно аналізувати тендери і роботи по них.

“Сьогодні на ринку присутні такі тендери, на які вже не можуть виходити маленькі компанії без досвіду, адже вони не відповідають всім кваліфікаційним вимогам. Але це не означає, що компанії, що працюють кілька десятків років і мають досвід роботи, змовилися.

Крім того, присутня конкуренція з боку іноземних компаній. Адже раніше вони приходили тільки на міжнародні тендери, а сьогодні вже приходять на державні. Тому ми вимагаємо сьогодні від уряду внесення ключових вимог з приводу досвіду роботи не менше 5 років на території України. Тільки в такому випадку ми можемо захистити своїх українських робітників від напливів іноземних компаній “, – відзначає фахівець.

Юрій Шумахер вважає, що ще з часів Ющенка і Януковича, завжди говорили, що дорожня галузь настільки велика, що її потрібно вивести за рамки Міністерства транспорту. Але тільки після 2014 року стали на цю галузь звертати увагу. Пізніше була створена Асоціація.

“Ми зібралися і вирішили створити цю Асоціацію, проаналізувавши при цьому антимонопольне законодавство, щоб нас не звинуватили в змовах. Наша Асоціація працює абсолютно прозоро, всі документи є у відкритому доступі.

Кожен замовник хоче проводити тендер по-своєму, але це неправильно. Необхідні проектні рішення і однакові вимоги до певних видів доріг. Тому сьогодні це більше політичне питання. Але ми самі хочемо, щоб дорожня галузь була більш захищеною”, – резюмував фахівець.

Читайте також
GM Energy
19 Квітня 2024 року - 13:04
GM Energy презентувала двунаправлені зарядні пристрої для електромобілів “від автомобіля...
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу