“Треба навести лад в Укрзалізниці, а не підіймати тарифи” – експерт

Поділитися:

Започаткована «Укрзалізницею» уніфікація тарифів на порожній пробіг вагонів викликала неоднозначну реакцію у основних учасників залізничних вантажних перевезень –– зернотрейдерів. Оця уніфікація має відбутися у два етапи, і перший –– вирівнювання вартості пробігу залізничних вагонів для всіх вантажів і незалежно від класу вантажу –– вони однозначно підтримують. І дійсно, у чому різниця, який вантаж перевозили у вагоні до того, коли зараз вагон вже порожній?

Натомість зерновики категорично не підтримують другий етап уніфікації, який полягатиме у підвищенні вартості порожнього пробігу. зазначають в Українській зерновій асоціації (УЗА). Цей задум вже зафіксовано у проєкті відповідного наказу Мінінфраструктури. На думку учасників ринку зерна, це не що інше, як приховане підвищення тарифів. Так, на перевезенні зерна ця вартість зросте на 41%, відповідно, аграрна галузь зазнає додаткових збитків у 70 центів США на тонні вантажу або до 700 мільйонів гривень за маркетинговий рік.

Тому УЗА звернулася до профільних міністерств (Мінінфраструктури та Мінекономрозвитку) й Укрзалізниці з проханням скасувати запланований другий етап уніфікації тарифів. В асоціації наголошують: зерно становить 10% всіх обсягів залізничних перевезень, але дає до 20% доходів Укрзалізниці від вантажних перевезень.

На  думку Олександра Охріменка, президента Українського аналітичного центру, для початку потрібно розібратися із моделлю, яку обрали для розвитку.

«За перевезення платять по-різному. Залежить це від того, яка країна, яка модель… Якщо тарифи контролює держава, це одне питання. Є країни, де все віддали ринку — як таксі приблизно. У нас в країні досі не визначена модель, тож у нас конфлікти щодо тарифів були, є та будуть. Немає мети, немає напрямку руху «Укрзалізниці», — каже він.

Також експерт каже, що, на його думку, першим кроком до нормалізації ситуації має бути зменшення витрат у самій компанії «Укрзалізниця».

«Треба навести лад у компанії, а не підіймати тарифи. В країні падіння ВВП, падіння промисловості, в цих умовах підіймати тарифи — це абсурд. «Укрзалізниця» — монополіст, якщо ви хочете реформи — зробіть. Так, від радянського союзу залишилось багато, але потрібно рухатися», — наголосив пан Охріменко.

Натомість Сергій Лещенко, член наглядової ради УЗ, має діаметрально протилежну думку.

«УЗ — це підприємство, яке має отримувати прибуток, аби сплачувати дивіденди та щоб забезпечити сервіс всім клієнтам — пасажирам, підприємцям тощо. Бізнес-модель має бути у всьому. Крім згаданих функцій, компанія має ще й соціальну функцію — чверть мільйона громадян на сьогодні працюють в «Укрзалізниці», це найбільше підприємство».

За словами Лещенка, для розвитку та руху вперед потрібно, аби у складі холдингу були вертикальні компанії. Зокрема, вантажні перевезення — компанія має бути окремою, зі встановленими тарифами, вона має отримувати прибуток, дивіденди, прибуткова частина.

Також бути інфраструктура — це друга вертикаль, окрема. А третя — пасажирська, вона станом на зараз є збиткова. Для того, аби вона працювала, мають бути державні дотації.

«Саме тому ми кажемо, що вантажні перевезення повинні бути прибутковими, тобто тарифи мають бути справедливі. Нажаль на зараз нижче собівартості возять, наприклад, залізну руду», — наголошує пан Лещенко.

Різні тарифи на перевезення порожніх вагонів – це, на думку Сергія Лещенка, атавізм радянських часів. Сьогодні УЗ перевозить вагони, порожні вагони, за різними тарифами — це дуже дивно.

«Рівний тариф для порожняка — така була ідея. Це був Наказ Мінінфраструктури, але він був заблокований Державною регуляторною службою», — нагадав Сергій Лещенко.

Також член наглядової ради УЗ каже, що компанія самостійно не встановлює собі тарифів ані для перевезення пасажирів, ані для перевезення вантажів.

«Громадяни України не утримують УЗ, ми не отримуємо компенсацію збитковості пасажирських перевезень. Тут є логіка, вона у тому, що нормальні тарифи на вантажні перевезення дозволили б купляти нові вагони для пасажирських. Тобто громадяни України (і не тільки) мали б комфортні умови у процесі перевезень, безпеку тощо», — підсумував Лещенко.

Детальніше про реформу у компанії «Укрзалізниця» та зміну тарифів президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко та член наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко розповіли в ефірі телеканалу «Перший Діловий».

Читайте також
GM Energy
19 Квітня 2024 року - 13:04
GM Energy презентувала двунаправлені зарядні пристрої для електромобілів “від автомобіля...
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу