Споживачі, клієнти окремих облгазів, з подивом виявили, що не можуть знайти на своїх платіжках індивідуальний “газовий код” – ЕІС, ідентифікаційний код точки комерційного обліку в системі оператора газотранспортних мереж. Без якого неможливо перейти до іншого постачальника.
За правилами, ЕІС повинен бути відправлений споживачеві по всіх каналах – в тексті договору, в особистому кабінеті на сайті постачальника, в платіжному документі, який виставляє постачальник на оплату і тому подібне. Наприклад, нині вимога про публікацію цього коду в платіжках передбачена “регуляторкою” НКРЕКУ, але наразі не всі постачальники її дотримуються. І більш того, вони намагаються цю вимога оскаржити.
Ці та інші схеми окремих учасників ринку газу спрямовані на одне – не дати споживачеві скористатися своїм правом перейти до іншого, більш вигідному, постачальнику.
Така позиція облгазів стосується не тільки українців, а й приватний бізнес, якому також на всю ставлять «палиці в колеса» при спробі перейти до іншого постачальника газу.
Подробиці теми розповів засновник EXPRO Consulting Геннадій Кобаль в ефірі «Першого Ділового» телеканалу.
«Можна погодитися з тим, що для підприємців в першу чергу важливо зберегти свій власний бізнес. Але з іншого боку потрібно відзначити те, що якщо є відверті спроби з боку операторів газу перешкодити зміні постачальника, то всі ці порушення потрібно чітко фіксувати й звичайно ж для таких речей є і правоохоронні органи та АМКУ. Я розумію, що можливо не всі хочуть зв’язуватися з такою довгою історією, оскільки Антимонопольний комітет може розглядати такі справи місяцями або роками. А тут бізнесу такий, що потрібно бути впевненим хоча б в завтрашньому дні. У будь-якому випадку все це потрібно максимально фіксувати та у відкритому вигляді про це повідомляти. Ми бачимо прогрес в цьому відношенні й сподіваємося, що по закінченню часу такі порушення будуть зустрічатися все рідше і рідше», – сказав експерт.
За словами фахівців, куди б ви не прийшли: будь це Антимонопольний комітет України чи ж інші правоохоронні органи – в першу чергу потрібно буде надати конкретні докази будь-яких порушень.
«Тому, збираєтеся ви там йти в суд або не збираєтеся, все одно фіксувати ці порушення дійсно потрібно. Звичайно ж потрібно, щоб це в процесі не завадило вашому бізнесу. Адже тоді ви можете приймати тимчасово нав’язані вам зобов’язання, кінець кінцем, ви повинні все одно поступово закінчити цю справу», – сказав експерт.
Він пояснив, що з боку АМК позитивною відповіддю за підсумком розслідування може бути накладення штрафу на порушника.
«В такому випадку це можуть бути облгази. Але в кінцевому підсумку це фундаментально не розв’язувати питання. І з НКРЕКП ситуація зараз абсолютно аналогічна. Тому потрібно звертатися безпосередньо до суду. Там можна також домогтися компенсації в разі, якщо ваше підприємство постраждало», – зазначив Геннадій Кобаль.
Він згадав, що зараз можна простежити за сотнею подібних випадків в Україні та подивитися, скільки ж газових компаній суд реально оштрафував. Тільки за минулий рік штраф наклали на більш ніж сотню операторів.
«Тому зараз іншого рішення поки що немає і простого розв’язання складних питань також немає», – резюмував фахівець.
Він зробив висновок, що звичайно ж нові оператори також хочуть і сприяють тому, щоб зайнятий місця старих. А старі, своєю чергою, активно цьому опираються. Адже тут мова йде про гроші українців і чималий заробіток.
Нагадаємо, що Оператор ГТС вже отримав перші три рішення судів у справах щодо заборгованості трьох облгазів. Заборгованість ця накопичилася на суму, що перевищує 235 млн гривень. Таке повідомлення зробила пресслужба компанії.
Три позови проти Тернопільгазу, Кіровоградгазу і Мелітопольгазу з сумами заборгованостей 166,3 млн грн, 61 млн грн і 10,2 млн грн вже задоволені, а гроші з боржників стягнуто.