«Сьогодні жоден коефіцієнт на УЗ не владнає проблему тарифоутворення», — експерт

Поділитися:

«Укрзалізниця» більше ніж пів року залишалася без повноцінного керівництва. Нарешті, 26 серпня Кабінет міністрів погодив на посаду голови правління УЗ Володимира Жмака — екстопменеджера ряду українських і міжнародних компаній та колишнього першого заступника голови Одеської облдержадміністрації.

Проте системна криза в УЗ триває, попри нове керівництво.

Зношеність локомотивів УЗ вже перевищує 95%. Ремонту потребує більш ніж половина залізничного полотна. Необхідні термінові закупівлі нових вагонів, замість нинішніх, давно застарілих морально і фізично. Десятиліттями не проводилася модернізація засобів управління і зв’язку.

А наявна велика інфраструктура компанії використовується неефективно, УЗ володіє масою непотрібних, непрофільних і збиткових активів. Давно назріла реформа структури управління компанією та оптимізація штату.

При цьому ніяк не вдається розв’язати проблему збитковості пасажирських перевезень. До прикладу, торік вона склала 12 млрд гривень, а у цьому, з урахуванням карантинних обмежень, може виявитися ще більше.

Вихід з цієї ситуації компанія традиційно бачить у підвищенні тарифів на вантажні перевезення — стара, але зовсім недобра традиція перехресного субсидування. Але це призводить до нових проблем: конкурентоспроможність української продукції падає, оскільки її ціна зростає через подорожчання транспортної складової, а самі вантажовідправники масово переходять на інші, більш вигідні види транспорту, в першу чергу, автомобільний.

Андрій Рязанцев, ексдиректор з розвитку бізнесу «Укрзалізниці», розповідає стосовно проблем з одним з заводів — КВБЗ:

«Що там відбувається, на КВБЗ, я коментувати не буду. Це справа підприємства, внутрішні справи не буди предметами нашої уваги. КВБЗ найбільш близький до того, аби стати флагманом вагонобудівної галузі. Але коливання замовлень у нас в країні велике. Працювати у таких умовах складно».

Також експерт каже, що потрібна чітка програма роботи. Під кінець своєї роботи в «Укрзалізниці» Андрій Рязанцев запропонував програму обновлення вагонного складу вантажних вагонів — зараз на заводі намагаються просунути проект далі. Але всім потрібні стабільні умови для роботи. Зараз має постати питання про обсяги замовлень на державному рівні.

Стосовно коефіцієнтів, тарифів тощо. Узгодженості й досі немає, що буде далі?

«На сьогодні жоден коефіцієнт не владнає питання тарифоутворення. Це просто: тариф був узгоджений на базі реальних зарплат, вартості компонентів перевізного процесу. Після цього протягом значного часу (десятиліття) ми мали зміни вартості тих чи інших компонентів, але індексація відбувалась на цифри, які були необ’єктивні», — нагадує Рязанцев.

Сьогоднішній тариф, на думку експерта, не відповідає нічому, не показує реальну ситуацію. Основне завдання — прозорий перерахунок базової вартості тарифу. Тільки потім вже можна застосовувати коефіцієнти.

«Потрібно наново перерахувати вартість базового тарифу. Зробити це потрібно швидко, прозоро та зрозуміло для всіх учасників процесу. Потрібно відкинути додаткове, надлишкове тощо.  Порахувати, скільки видатків несе залізниця, а вже після цього можна застосовувати коефіцієнти», — підсумував ексдиректор з розвитку бізнесу УЗ.

Більше подробиць стосовно того, що потрібно робити та як вийти зі складних умов роботи компанії «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев розповів у ефірі «Першого Ділового».

Читайте також
GM Energy
19 Квітня 2024 року - 13:04
GM Energy презентувала двунаправлені зарядні пристрої для електромобілів “від автомобіля...
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу