«Через монополію в Україні цемент втричі дорожчий, ніж у Європі» – експерт

Поділитися:

В 2019 році Україна запровадила антидемпінгові мита, щодо імпорту цементних клінкерів та портландцементу з Росії, Білорусії та Молдови.

За рік дії цих обмежень експерти кажуть про негатив на ринку та створення картелю з низки цементних заводів. Мовляв, цей картель за рік скористався ситуацією, і ціни на їх продукцію виросли ледь не вдвічі.

«Змова дійсно існує під вивіскою «Укрцемент» – це давнє об’єднання виробників цементу, яке складається з кількох виробників цементу, і яке має в своїй структурі німецьких, ірландських власників, котрі монополізували ринок і диктують свої умови українським виробникам залізобетонних виробів і будівельникам. На сьогоднішній день впливу на цей картель немає.  Конкурентів у нього немає. Тому що виробництво цементу складається з таких чинників, як наявність кар’єрів. І вони мають монопольне становище на цей природній ресурс», – пояснює  Олександр Ілларіонов, директор компанії «Монтаженерго».

За рахунок монополізації, як тільки з’являється конкурент – до нього відразу направляють комісії, перевірки, державні органи, які починають вимагати сертифікати якості, проводити якісь аналізи і потім з’ясовується, що дана продукція чомусь там не відповідає, якимось нормам.

Хоча, за словами Ілліріонова, самі заводи «Укрцементу» не мають сертифікації європейського зразку

Хоча якщо взяти заводи того ж монополіста, то ціна в Україні цементу втричі вища, ніж ті самі заводи експортують в Європу. Якщо в Україні – більше 3 тисяч гривень, то в тій же Австрії – менше 40 доларів.

«Про наявність картелю в Україні говорять вже років 10 – при чому всі, окрім АМКУ. Якщо брати АМКУ, то 10 років тому він вже цікавився ринком цементу в Україні, і доводив наявність змови між виробників, наклав штрафів в 600 тисчя гривень – зрозуміло, що це смішна сума. Такий маленький штраф і така неуважність до цементного картелю дозволила йому розвиватися далі. Як наслідок – ми маємо роботу картелю, котру й спостерігаємо зараз», – каже Агія Загребельська,  засновниця «Ліги антитрасту», держуповноважена АМКУ у 2015-2019 рр.

Картельне лоббі, за словами Загребельскої, продовжує посилювати свої позиції – це помітно по запровадженню тих же антидемпінгових заходів, по ціні цементу для споживача і по тому, що «Укрцемент» на сьогодні вже входить в Асоціацію дорожників України.

За даними Загребельскої, на сьогодні АМКУ вже проводить дослідження щодо можливої змови виробників цементую

«На мою думку зараз АМКУ всіляко затягує це дослідження. Я вважаю, що на сьогодні варто проводити не дослідження, а повне розслідування», – констатує Загребельська.

Зараз Зеленський змінив керівництво АМКУ – можливо незабаром по монопольному картелю буде проведене розслідування. Тому що попри анонсоване «Велике будівництво» і вартість доріг, і вартість об’єктів залежить саме від цементу.

Міжнародні експерти також зацікавился українським картелем – адже ринок цементу дуже вузький і специфічний. Тому, якщо монополісти продовжать свою роботу, Україна може отримати дзеркальні санкції.

У Білорусі, приміром вже обговорюють антидемпінгові заходи. Адже їм діяти ще 4 роки, і білоруські виробники стурбовані.

На думку Загребельскої, потрібно скасовувати ці заходи проти Білорусі та Молдови, не враховуючи інтереси Росії, як держави-окупанта.

Український ринок не довго був без імпортованого цементу. Його замінив литовський та турецький цемент. На думку Ілларіонова,  імпортери пов’язані з корпорацією «Укрцемент», проте в самій структурі існує жорстка конкуренція.

«Ціна, яку диктує «Укрцемент» – не конкурентна, і не сприяє розвитку будівництва», – каже експерт.

Разом з тим, розповідає Ілларіонов,  за рік дії антидемпінгових заходів, ніяких інновацій чи реконструкції в виробництвах «Укрцементу» не відбулося. Окрім надприбутків, які отримали виробники-монополісти, впала ще й якість.

“На сьогодні турецький цемент набагато якісніший, ніж український. У турків нема розподілу – на внутрішній ринок, на експорт, у них один цемент для всіх», – каже Ілларіонов.

Читайте також
GM Energy
19 Квітня 2024 року - 13:04
GM Energy презентувала двунаправлені зарядні пристрої для електромобілів “від автомобіля...
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу