«В Україні ніколи не було концесійних доріг, тому потрібно змінювати законодавство» – експерт

Поділитися:

За даними Укравтодору, наразі ремонту потребує 61% всіх українських доріг. Всесвітній банк спільно з Укравтодором та Міністерством інфраструктури визначили об’єкти, які увійдуть до програми в першу чергу. Йдеться про шість ділянках доріг загальною протяжністю 1500 км. Наприклад, маршрут Харків-Дніпро-Запоріжжя буде оновлено за рахунок приватних інвестицій в рамках програми державно-приватного партнерства.

Мінінфраструктури, Укравтодор, Всесвітній банк і Міжнародна фінансова корпорація в Україні представили відповідну презентацію. Запропонована модель державно-приватного партнерства передбачає зобов’язання приватного інвестора оновлювати та розвивати ту дорогу, яка вже існує. У разі якісного виконання зобов’язань за змістом дороги, Дорожній фонд буде фінансово його підтримувати.

Подібним чином будуються взаємовідносини держави з підрядниками – експлуатуючими організаціями. Однак в цьому випадку крім збереження доріг в рамках проекту передбачається і їх ремонт.

Подробиці теми розповів експерт з транспортного планування Дмитро Беспалов в ефірі телеканалу “Перший Діловий“.

За словами експерта, наразі в Україні все ще актуальні всі вище перераховані проблеми. Також дуже недосконалим в цьому відношенні є українське законодавство, яке заважає Україні залучати до дорожної сфери потрібних донорів.

«Ми як і раніше не можемо передбачити проблему інтенсивності на українських дорогах. Як правило, потрібно помножити значення поточної інтенсивності на 4% приросту інтенсивності за рік. Так написано в наших законах. Тобто ми не розраховуємо реальне збільшення попиту на дороги, а ми просто множимо дані на коефіцієнт незмінного приросту. Тому про якісь гарантії ми можемо говорити з потенційними донорами, якщо ми просто механічно вважаємо ці 4% в якості зростання інтенсивності на будь-який з доріг», – навів приклад проломи в поточному законодавстві експерт.

Також він згадав і проблему політичної невизначеності. Експерт висловив свою думку з приводу того, що в контексті спільного партнерства така структура, як Всесвітній банк, може дійсно стати хорошим помічником Україні.

«Навіть при сильно важких умовах Світовий банк підтримуємо нас. Ми працюємо і зараз, і він все робить для того, щоб вирішити наші спільні завдання і проблеми», – сказав фахівець.

При цьому залишається питанням, чи врегулюють всі поточні проблеми в законі народні депутати шляхом голосування за ті чи інші поправки закон. Адже до 2021 року залишилося всього нічого, але як завжди у парламенту з’являються проблеми актуальніші, ніж дана тема.

«Я не впевнений, що це буде на найближчому засіданні Ради. У нас ніколи серйозно не зачіпали теми про зміни в законодавстві для того, щоб створити концесійні дороги. Тому сто відсотків, що зараз потрібно більш динамічно адаптувати наші закони. Адже навіть якщо ми щось у швидкому режимі приймемо і запустимо, все одно потім повинна проводитися робота по повноцінному впровадженню імплементації по ефективній роботі концесійних доріг», – сказав фахівець.

Також він згадав, що Україна дуже часто останнім часом бере на себе будь-які зобов’язання, а потім їх просто не виконує.

«Але все-таки певні передумови для появи таких доріг в Україні – є. Може так статися, що вже в наступному році ми отримаємо інструмент для прогнозування попиту та інтенсивності по таким дорогам. Зараз розробляється національна транспортна модель за замовленням консультантів Європейського союзу. Тому, можливо, що вже в наступному році ми зможемо все прорахувати та зрозуміти, чи варто віддавати дороги під концесію і чм вийде такими кроками просунуться кудись далі», – резюмував фахівець.

Нагадаємо, що Кабінет міністрів України вирішив засекретити реєстр концесійних договорів, виключивши його з переліку даних, які входять в базу відкритого доступу з боку уряду. Відповідна ініціатива була затверджена в рамках позачергового засідання уряду від 27 травня.

При цьому в пояснювальній записці до законопроекту пояснюється таке рішення тим, що в Україні закінчилися юридичні повноваження закону «Про концесії», в якому говорилося про зобов’язання Фонду державного майна відкрито публікувати дані про концесії.

Читайте також
19 Червня 2024 року - 8:27
Від початку російського широкомасштабного вторгнення аграрний сектор зазнав збитків на...
18 Червня 2024 року - 18:47
Нового підвищення тарифів на світло в Україні найближчим часом не...
18 Червня 2024 року - 16:54
Кабінет Міністрів підтримав зміни до ліцензування перевізників, ініційовані Міністерством розвитку...
11 Червня 2024 року - 11:48
Ринок праці у травні нагадував безлюдну пустелю: кількість шукачів та...