Перекласти тягар фінансування декарбонізації на платників податків буде неправильним, таку позицію висловив посол Європейського Союзу (ЄС) в Україні Матті Маасікас на організованій в рамках конференції YES Brainstorming дискусії «Декарбонізація. Який шлях України».
«Повинен платити забруднювач. Влада повинна сміливіше працювати з цим», — зазначив посол.
За його словами, плата в Україні за викиди CO2 становить 15 євроцентів за тонну, тоді як в ЄС — понад EUR50.
Українські підприємці заявляють, що бізнес готовий інвестувати в декарбонізацію, однак за підтримки держави ці зусилля будуть мати більший ефект. Другою проблемою бізнес називає відсутність достатнього доступу промисловості до дешевої низьковуглецевої і «зеленої» електроенергії, зокрема, АЕС.
Віце-прем’єр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Ольга Стефанишина зазначила, що для бізнесу важливо отримати стратегію і уряд працює над власним українським Зеленим курсом. Вона додала, що є чітке розуміння необхідності фінансових ресурсів для такого «зеленого» переходу, і це також один з пріоритетів уряду.
За словами міністра охорони навколишнього середовища і природних ресурсів Романа Абрамовського, Україні вже вдалося узгодити ідею Українського кліматичного фонду, подібного фонду енергоефективності, з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР), а до кінця вересня таке узгодження може бути завершено і зі Світовим банком.
Глава Мінекології зазначив, що цей фонд може акумулювати всі екологічні податки і плату за СО2, а МФО зможуть їх мультиплікувати, зокрема, ЄБРР каже про мультиплікатори 4-5 разів. Абрамовський підкреслив, що далі піде мова про зрозумілі проекти для фінансування за рахунок коштів фонду. Одним з напрямків використання коштів фонду могла б стати компенсація процентних ставок, так як в Україні вона істотно вище, ніж в Європі.
Як повідомлялося, в ресурсному законопроекті (№5600), прийнятому в першому читанні, міститься пропозиція про підвищення плати за викиди СО2 з 10 до 30 грн за тонну.
Подробиці теми розповів старший аналітик ресурсно-аналітичного центру «Суспільство і довкілля» Андрій Андрусевич в ефірі телеканалу «Перший Діловий».
«За тонну СО2 розмір податку встановлюється Податковим кодексом України. На сьогоднішній день він складає 10 гривень, тобто близько 28 євроцентів за тонну. В той час як в Європі зараз ціни вже за 1 тонну складають близько 50 євро. Це в 150 разів виходить різниця. Штучне підтягування до рівня Європейського Союзу практично є неможливим, тому що підняття податку загалом на викиди парникових газів чи діоксиду вуглецю звичайно що потягне за собою закладання цих коштів у вартість кінцевого продукту, споживачем якого є промисловість і населення. Чим більше ми зберемо податку — тим більше доведеться дотувати ті тарифи, які сьогодні дотує держава», — пояснив експерт.
Старший аналітик ресурсно-аналітичного центру «Суспільство і довкілля» підримав позицію посла ЄС в Україні та заявив, що платити за викиди CO2 повинен забруднювач. Він додав, що це фундаментальна засада екологічної політики.
«Це фундаментальна засада екологічної політики і саме цей принцип ми інтегруємо в своє законодавство, і ми маємо таке зобовязання за Угодою про асоціацію, щоб саме виходячи з такого принципу будувалась вся система державного управління та регулювання у сфері охорони довкілля. Платити має забруднювач», — додав експерт.
Нагадаємо, раніше у Кабінеті міністрів України заявили, що рівень амбіцій України в кліматичній політиці більш глобальний, ніж в ЄС. Відтак, до 2030 року заплановано зменшити викиди на 65%.
Також ми писали, що Україна посідає четверту сходинку у рейтингу країн світу за обсягом скорочення шкідливих викидів. Цього вдалося досягнути завдяки деіндустріалізації економіки після розпаду СРСР.