«Енергоатом» завершив будівництво першого пускового комплексу Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива (ЦСВЯП). Будівництво завершено в терміни, визначені урядом у 2017 році. До 2040 року «Енергоатом» побудує ще 14 подібних пускових комплексів.
Всі спорудження ЦСВЯП готові до прийому відпрацьованого ядерного палива, перша партія якого буде завантажена в сховище в травні 2021 року. До споруди ЦСВЯП Україна вивозила відпрацьоване паливо трьох атомних станцій — Хмельницької, Рівненської та Південно-Української в Росію, що обходилося в $ 200 млн щорічно. Тепер такої необхідності немає, запевняють в «Енергоатомі».
У сховищі відпрацьоване паливо буде зберігатися близько 100 років, протягом яких очікується створення нових технологій по роботі НАЕК з ядерними відходами.
Відпрацьоване паливо зберігається в ЦСВЯП за технологією, спеціально розробленою для України компанією Holtec International: зберігання в середовищі інертного газу в контейнерах з пасивним повітряним охолодженням.
У ЦСВЯП будуть зберігатися відпрацьовані відходи тільки українських АЕС. Зберігання відходів зарубіжних станцій заборонено законодавством України й суперечить рекомендаціям МАГАТЕ.
За оцінками експертів МАГАТЕ, українське ЦСВЯП не матиме ніякого негативного впливу на навколишнє середовище і грунтові води навіть у разі непередбаченої аварії. Міцність конструкції пройшла модельоване випробування на екстремальні ситуації: пожежа, вибух, землетрус та падіння літака.
Олександр Бондаренко, активіст, правозахисник, сказав про те, що проблемних питань для запуску в експлуатацію цього комплексу багато. При цьому оцінив роботу «Укрзалізниці» відповідним чином. Під’їзних шляхів немає.
«Ці об’єкти, все ж, будувалися за гроші західних донорів. Те, що там перевищення кошторису — це однозначно. Ну, не могло там цього не бути. В цілому ж, це було добре освоєна територія. Раніше там ходив потяг Хмельницький — Москва, і він не тільки возив людей, але також і продуктовий вагон. Там же було і паровозне депо. Територія освоєна, але на сьогодні це зона відчуження», — нагадав експерт.
30 років ця залізнична гілка не обслуговується. Зараз це схоже на апокаліптичний пейзаж. Між рейками та шпалами ростуть дерева. Тобто, все це треба розчистити, потім вже оцінити масштаб робіт, а вже потім починаються самі роботи.
Також важливо враховувати й той факт, що це найбільш забруднена частина чорнобильської зони. Люди працювали в зоні радіації, з ними «Укрзалізниця» вчинила так само як з російськими військовими на Донбасі — «їх там немає».
«Це просто геноцид! Люди не знали про забрудненість, не знали, що вони будуть працювати в зоні», — говорить експерт.
Насправді під’їзну колію побудувати можуть або самогубці, або люди в скафандрах. Експерт каже про те, що людей набирали на роботу обманом…
Більше інформації про будівництво залізничної гілки та сховище ядерних відходів Олександр Бондаренко дав в ефірі «Першого Ділового».