“Справа про корупційну схему в” Борисполі “навряд чи дійде до суду” – експерт

Поділитися:

Національне антикорупційне бюро та Спеціалізована антикорупційна прокуратура викрили корупційну схему, завдяки якій Міжнародному аеропорту «Бориспіль» було завдано збитків на понад 16,5 мільйонів гривень. Про це повідомила пресслужба НАБУ.

За даними слідства, службовці летовища від 2014 до 2019 року укладали договори оренди і незаконно передавали приміщення підприємцям за заниженою вартістю.

Оскільки майно належить Мінінфраструктури, здавати в оренду його може тільки Фонд державного майна України і тільки за результатами конкурсу.

Про підозру повідомили екскерівнику підприємства та начальнику однієї зі служб. Нині триває слідство.

Насправді НАБУ та САП не вказує прізвищ, тож поки про фігурантів справи говорити зарано. Так, все вказує на те, що договори мали місце під час того, як у «Борисполі» керівником працював Євгеній Дихне.

Економічний експерт Віктор Медвідь має думку, що поки взагалі зарано робити будь-які висновки. Справу він називає «навколокримінальною» та на додаток каже, що спочатку потрібно довести збитки. Поки збитки аеропорту не доведені, це всього лише порушення процедури передачі в оренду.

Натомість є інформація, що занижувалися й суми, які були визначені за оренду приміщень. Але наразі жодної інформації, офіційної мається на увазі, немає.

Експерт каже про те, що можна лише припускати наявність змови. Також каже, що словосполучення «зловживання службовим становищем» має дещо розмитий зміст та майже ніколи такі справи не доводяться до останньої крапки, найчастіше вони «розсипаються» у суді.

«Так, є ознаки корупції. Також має значення й факт переходу Дихне з посади в аеропорту «Бориспіль» безпосередньо до авіаперевізника. Також можна думати й про наявність схем – також корупційних – які завдали збитків аеропорту. Але поки все це не доведено, це слова, лише слова та припущення», – підсумовує Віктор Медвідь.

Авіаексперт Богдан Долінце також погоджується із тим, що першим кроком потрібно дізнатися, чи це просто зловживання, чи корупція, бо це змінить забарвлення справи.

«Зараз рано казати, чи є порушення, чи немає. Є тільки підозра. Аналіз схожих ситуацій покаже, що у палиці є дві сторони. Чи здати в оренду швидко, чи йти шляхом тендерів, а площі будуть стояти не зданими. Неможливо швидко здати площі, ми бачили все це під час «Євро – 2012», коли навіть фудкорти не могли організувати», — нагадує він.

Також пан Долінце зауважує, що прибуток для аеропорту у будь-якому разі мінімальний, адже всі гроші, отримані за оренду, перераховуються до бюджету. Дивлячись на світові аеропорти, наголошує експерт, це неправильно.

«Проблема в тому, що існуюча система здачі в оренду в аеропортах – нежиттєздатна, її потрібно змінювати. От дивіться: півроку пасажири чартерних рейсів на терміналі F не мали доступу до води та харчування, а конкурси займають по кілька місяців… Термінал може стояти порожній, площі не використовуються, а грошей нема», — розповідає експерт.

Також каже й таке:

«У приміщенні аеропорту мають бути різні об’єкти – офіси авіакомпаній, різні зони пакування багажу, фудкорти, магазини, якісь ще сервісні приміщення для пасажирів. Аж ось оголошують тендер, на нього заходять три табачні магазини і… виграють термін, позаяк це бізнес зі високою маржинальністью. Що маємо? Три однакові магазини та відсутність усього того, про що написано вище».

І насамкінець про роль Мінінфраструктури, яке начебто всі ці роки не помічало споживань.

«Воно не має спроможностей контролювати все зсередини. Так, міністерство погоджує фінансові плани, але ж навіть один фінплан аеропорту – це купа документів, багато інформації. Це ж не тільки оренда, а й розвиток інвестицій, інфраструктури, регулювання тарифів тощо. На додаток – міністерство не може втручатися у господарську діяльність компаній – державних, приватних», – нагадує експерт.

Є ще й така думка: бачили порушення чи не бачили, якось реагували – треба запитувати у міністерства. Допоки реакції міністерства ніхто не бачив. Де був Фонд держмайна? Відповідь така ж сама.

«Насправді, до моделі діяльності фонду також є багато питань. Необхідно максимально швидко переводити все у формат електронних аукціонів та зробити їх максимально швидкими. До речі, Фонд мав завершити свою діяльність у 1996 році, але на дворі 2020, а орган нікуди не дівся. Швидкість проведення приватизацій, оренди, розвитку бізнесу дуже низька», – підсумовує Богдан Долінце.

Детальніше про причини такої ситуації розповіли двоє експертів – Богдан Долінце та Віктор Медвідь – в ефірі телеканалу «Перший Діловий».

Підписуйтесь на Перший Діловий телеканал в Telegram і Facebook і читайте найважливіші і найсвіжіші новини першими!

Читайте також
23 Вересня 2021 року - 7:27
Від сьогодні, 23 вересня, вся Україна переходить до «жовтої» карантинної...
23 Вересня 2021 року - 7:16
Нова угода набере чинності на 30 день з офіційної дати...
22 Вересня 2021 року - 20:07
У Держстаті підрахували, що найбільше коштів піде на оплату праці...
22 Вересня 2021 року - 19:35
Матеріали справи відкрили адвокатам для ознайомлення перед складанням обвинувального вироку.