За інсайдерською журналістською інформацією, Велика Британія надала Україні пропозицію стосовно будівництва сучасних морських військових катерів – саме з нею приїздив міністр оборони та державний секретар з питань оборони Великої Британії Бен Воллес. Йшлося про будівництво британських катерів на українському заводі, а саме, на Миколаївському суднобудівному.
Також відомо, що така пропозиція нашій країні робиться не вперше – її вже робили у 2015 році. Але далі розмов справа не пішла.
Британці пропонують свій проект катеру, озброєння для нього та, що дужа важливо, довготривалу кредитну програму. Отже, це створення в Україні нових робочих місць та нового флоту. Але… У справі є політична складова.
На думку пана Жирохова, важко говорити стосовно економічного зиску та бойових характеристик катерів, адже офіційно про цю пропозицію нічого невідомо. Так, розмови йдуть, але у міністерстві та у ВМС проект не показують.
За інсайдерською журналістською інформацією йдеться про швидкохідні морські катери. Будувати їх хочуть на заводі, який належить державі та останні роки стоїть майже без замовлень та виробництва. Є цікавий момент – нещодавно у рамках візиту на Миколаївщину на суднобудівний завод приїжджав президент Зеленський.
Натомість є й інша інформація: буцімто на очільника ВМС України Олеусія Неїжпапу здійснюється неабиякий тиск з приводу британської пропозиції із метою відмовитися від неї. Що до заміни – то мається на увазі вітчизняний проект відновлення катерів «Гроза». Проекту вже майже три десятки років, він потребує оновлення, а також розробки нового озброєння.
Важливо, що раніше у якості озброєння на цей катери розглядалося російське, але зараз потрібно розглядати нове. Це також гроші, адже озброєння буде імпортне.
Тоді, у 2015 році, реалізацію проекту з будівництва так званого москітного флоту взяв на себе завод «Кузня на Рибальському». Взагалі, відомо, що підприємства, наближені до Петра Порошенка, який у ті часи був президентом України, доволі активно брали участь у військових програмах. Саме цим можна пояснити відмову британцям. А ще – політичними міркуваннями.
Також варто відзначити, що москітний флот «Кузня на Рибальскому» так і не збудувала. Але за цей час завод було продано Тигипку. Зараз його можна викреслити з переліку потужних судновиробників – на території йде житлова та офісна забудова.
Повертаючись до Миколаївського заводу: там є проект «Лань» – це вітчизняний проект військових катерів. На думку Михайла Жирохова, заводу буде вигідніше розробляти його, а не взяти у справу британський проект. Економічно вигідніше. А ось із катерами все доволі дивно – допоки українська сторона не покаже всі специфікації запропонованих британцями катерів, порівнювати немає з чим.
Яка ж ситуацій у ВМС України станом на зараз: у 2014 країна на 90% втратила свій військовий флот. Це сталося через анексію Криму. З того часу у нас з’явилося небагато:
- 7 легких катерів (за словами експерта, 8 катерів типу «Гюрза»;
- 2 розвідувальних катери;
- 2 бронекатери типу «Кентавр» – на стадії морських випробувань;
- середнє розвідувальне судно – на стадії морських випробувань.
Два катери надали американці. Це катери «Айленд», сучасні. Вони також могли б буди на балансі українських ВМС давно, але цьому заважали законодавчі колізії. Катери обійшлися Україні у 10 млн доларів, це дуже бюджетно, майже безкоштовно. Для прикладу один корвет типу «Володимир Великий» обійдеться українському бюджетові у 350 млн доларів.
Взагалі, як каже експерт, мати свій флот може собі дозволити потужна держава. І у випадку України йдеться про розробку концепції. Одна справа, якщо кораблі мають оберігати береги та акваторію, і зовсім інша справа, якщо йдеться про війну с Російською Федерацією та її потужним флотом.
Але є й економічна складова – британські кораблі, збудовані в Україні, можуть зацікавити й інші країни, а це вже можливість заробляти кошти, й то немалі. Це не державна таємниця. За словами пана Жирохова, візія по ВПС України є – це концепція розвитку до 2035 року. По ВМС візії не існує.
Отже, чи буде концепція? Чи будуватимуться в Україні британські катери? Чи буде Україна відновлювати свої власні проекти, серед яких є й річкові катери? Хотілося б отримати відповіді на всі ці запитання найближчим часом.
Детальніше про причини такої ситуації розповів пан Жирохов в ефірі телеканалу «Перший Діловий».