Рада зупинить практику торгівлі водійськими посвідченнями

Поділитися:

У середу, 15 липня, Верховна Рада України розглядатиме проект-закону №2201. У разі вдалого голосування за законопроект, громадяни зможуть самостійно здобувати знання і здавати теоретичний іспит для отримання права керування транспортними засобами.

Передбачається, що отримати права зможуть не тільки учні автошкіл, а й люди, які в силу різних причин не можуть відвідувати навчальні класи адже доглядають за дітьми, працюють на вахтах, за межами країни чи є інвалідами.

Але головна родзинка законопроекту полягає в тому, що його можна розцінювати, як перший крок з боку української влади на шляху до ліквідації згубної практики щодо торгівлі водійськими правами.

Як саме буде працювати законопроект і завдяки яким механізмам можна буде контролювати дану ініціативу? Про це розповів експерт з питань законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв в коментарі для телеканалу «Перший Діловий».

За словами фахівця, на полях України вже протягом декількох десятиліть існує ситуація, коли українці вважають за краще не вчитися правилам водіння в автошколі, а просто купувати собі права за певну суму.

«Зараз 90% людей приходять в автошколу не за якісними навичками керування транспортними засобами. Вони задають головне питання: «Коли і протягом якого часу я зможу отримати права і скільки мені потрібно за це заплатити». Тобто, відпочатку людей цікавлять саме права, а не знання для їх отримання. І ця психологія диктує всі наступні події», – заявив фахівець, вказуючи, що оскільки наразі є попит не на знання, а на вигоду, то і український ринок діє відповідно.

На сьогоднішній день в Україні близько 70% автошкіл з підготовки водіїв відносяться до колекторних (сірих) закладів. Про це свідчать дані, озвучені в рамках останнього форуму автошкіл, який проходив на початку поточного року.

«Колекторна автошкола – це та школа, яка взагалі не має ні навчальних класів, ні потрібних викладачів. Тобто, за фактом вона існує чисто на папері. На офіційному рівні звичайно ж все не так, і вона навіть має потрібних викладачів і відповідну базу, однак по факту, коли людина приходить туди, то одразу стикається з певними схемами», – пояснив експерт.

Наприклад, в залежності від того, чи готова людина отримувати знання, її будуть розраховувати по одній ціновій політиці. Також підсумкова ціна формується від того фактору, чи буде людина здавати іспит самостійно або ж їй знадобиться певна допомога.

«При певній максимальній сумі українець може взагалі прийти туди лише один раз і відразу ж отримати для себе права. Це і називається формальною торгівлею водійськими посвідченнями, яка активно існує в Україні», – охарактеризував актуальну проблему фахівець.

І тут потрібно відзначити, що в країні дійсно є автошколи з якісним навчанням і професійними інструкторами, які готові до навчання громадян і які на даний момент якраз-таки страждають через існування подібного сірого ринку.

«У нас в законі про дорожній рух чітко вказано, що будь-яка людина, яка вивчила правила дорожнього руху і не має медичних протипоказань, може отримати право на керування дорожніми засобами. Існує чіткий поділ між навчанням і самою підготовкою до іспиту. Тобто, навчання – це теорія правил дорожнього руху, а підготовка – це безпосереднє навчання водінню. Раніше Кабінет міністрів об’єднав ці поняття в одне ціле. Таким чином, та людина, яка на сьогоднішній момент хоче отримати права на водіння, повинна в обов’язковому порядку піти навчатися в автошколу і прослухати сто годин теорії. І це стало актуальною проблемою для українців під час карантину», – розповів Караваєв.

Сам законопроект був зареєстрований ще в жовтні минулого року, а коли у нас грянув карантин, то всі навчальні заклади були закриті – робота автошкіл зупинилась. Протягом трьох місяців такі заклади не мали права збирати учнів. Іншими словами, їх робота була повністю заблокована, так як для їх діяльності не була передбачена дистанційна форма навчання.

Тепер же, в разі прийняття законопроекту №2201, цей ланцюжок може розірватися, а робота справжніх автошкіл вже не буде припинена. Люди зможуть вчитися зручними для них методами, як це прийнято в Європі.

«Під час карантину учні зможуть самостійно освоювати теорію і правила. І в цьому полягає найголовніша перевага даного закону. Тут також варто врахувати і інтереси тих громадян, які просто не можуть через особисті причини відвідувати навчальні заклади цих шкіл по декілька разів на тиждень», – сказав експерт з питань законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху.

Йдеться про матусь, які вдома доглядають за дітьми або ж про людей, які працюють вахтовим методом, заробітчан, людей з інвалідністю та інших категоріях співвітчизників.

Іншими словами, головна суть закону полягає в реалізації прав громадян на управління транспортними засобами, що повністю відповідає тим положенням, які вказані в законі про дорожній рух.

Тут також потрібно врахувати, що дана ініціатива поки що є лише першим кроком на шляху боротьби з торгівлею водійськими посвідченнями, адже багато залежить від самого процесу прийому іспитів і від того, хто саме буде відповідати за підсумкові рішення.

Надалі цей процес повинен законодавчо закріпитися додатковим законопроектом №3569, який введе на полях України інститут екзаменаторів. Саме екзаменатор стане тією особою, яка в подальшому буде нести безпосередню відповідальність за свій висновок щодо здатності людини безпечно керувати транспортним засобом.

«Європейська практика полягає в тому, що не важливо де саме і як ви навчаєтеся, а важливо те, хто і як прийняв у вас іспит. У нас поки що цього інституту немає і за великим рахунком у нас зараз навіть незрозуміло, хто конкретно несе відповідальність, якщо безграмотний водій виїхав на дорогу і став причиною ДТП», – резюмував Караваєв.

Нагадаємо, що Міністерство внутрішніх справ України висловило підтримку щодо прийняття законопроекту №3314, який регулює порушення правил дорожнього руху в якості адміністративного проступку.

Також з 1 липня 2020 роки для порушників правил дорожнього руху вступили в силу нові штрафи за водіння машини в стані алкогольного, наркотичного чи іншого штучного впливу на організм.

Читайте також
GM Energy
19 Квітня 2024 року - 13:04
GM Energy презентувала двунаправлені зарядні пристрої для електромобілів “від автомобіля...
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу