Нещодавно в Міністерстві інфраструктури України оприлюднили законопроект, який в разі свого прийняття здатний перевернути всю систему вітчизняних перевезень. Зокрема, уряд збирається перевести систему пасажирських перевезень на європейські стандарти, що звичайно ж передбачає відповідний контроль за їх якістю та безпекою.
Однак на цей час українську систему перевезення пасажирів можна сміливо називати застарілою та безладною з огляду на те, що цей процес зараз практично зовсім не контролюється, та ще й своєю якістю не блищить.
Так з чого в такій ситуації варто почати уряду в контексті того ж введення нової системи контролю за перевізниками? Чи не вийде так, що за нововведення знову заплатять пасажири й рядові водії, поки нагорі будуть збільшувати прибуток? Про це розповів заступник голови Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Костянтин Логутов в коментарі для телеканалу «Перший Діловий».
За словами фахівця, європейські стандарти – це добре, але ми все ще перебуваємо далеко від реалізації потрібних механізмів. Річ у тому, що нині перевізникам в Україні працювати дійсно важко. Так склалося на тлі безлічі взаємопов’язаних причин, головні з яких полягають в тому, що в Україні існує дуже великий ринок нелегальних перевізників. Також раніше уряд обіцяв монетизувати цю систему, однак так цього і не зробив. І третя проблема полягає в тому, що влада не вводить потрібних субсидій на перевезення пільгових пасажирів.
Раніше влада вже намагалася реалізувати домовленість про це між місцевими управлінням і перевізниками.
«В такому випадку покриваються всі витрати місцевою владою, але чи буде такий рядок в бюджеті для виділення коштів на ці цілі – велике питання. Тому, попри те, що ми прагнемо до європейської системи, у нас зараз дуже багато недоліків і проблем в цій сфері», – сказав фахівець.
Він заявив, що зараз наші перевізники в розпачі борються з більшістю проблем самотужки, але у них це не завжди виходить. Більш того, в цьому контексті ситуацію зі сферою перевезень посилила криза коронавірусу. Зокрема, пандемія дуже підкосила фінансовий добробут людей, які заробляють в цій сфері, оскільки довгий час вони залишалися фактичний без прибутку.
«На сьогодні є такі моменти, коли маршрут Хмельницький-Чернівці закривається через те, що Чернівці у червоній зоні карантину. Що далі буде і якої ситуації чекати, поки що не може припустити ніхто», – навів приклад однієї з проблем заступник голови Асоціації.
Водночас на тій же Волині перевізники активно борються за свій статус і оскаржують рішення місцевої влади про заборону на перевезення.
«Те ж саме відбувається і в Чернівцях, де люди просто не можуть змиритися з тим, що їх діяльність хочуть закрити. Івано-Франківська область, Львівщина і вся Західна сторона підіймає голову і в слух кричить про проблему », – сказав він.
У контексті вище згаданої урядової ініціативи, спливає проблема того, що зараз країна фактично не може проконтролювати нелегальну сферу перевезень. Відповідно, виникає велике питання, як саме влада збирається посилити свій контроль в контексті переходу на європейську систему стандартів. Адже навіть зараз, коли один з маршрутів перевезень закривається, тут же з’являється цілий натовп з бажаючих заробити на цьому. Адже в цій ситуації, таким нелегальним перевізникам ніякий закон забороною не стане.
«У нас є інспекція, так звана ДСБТ, якій дано права та повноваження в частині проведення контролю за роботою транспорту. Але зараз, не збільшуючи кількості таких інспекцій і не збільшуючи заробітних плат – це буде складно. Прерогатива на сьогодні – це контроль на вагових комплексах. Через це виходить так, що зараз випадає не малий сегмент щодо перевірки роботи пасажирського транспорту в частині перевізного процесу щодо роботи нелегалів. Ось звідси треба починати уряду. Для того, щоб здійснювався дієвий контроль, потрібно вносити відповідні зміни в наше законодавство «про закон про автомобільний транспорт» в частині штрафів за порушення. Перший раз попався, то нехай це буде 1700 грн штрафу, другий раз попався – забрали рухомий склад і відправили на штрафмайданчик. Ось тоді це буде дієво, а коли не вживаються такі заходи, це складно. Все залежить від нас і від того, як це буде прийматися на рівні країни, як саме буде організовано контроль», – підсумував фахівець.
Також експерт робить припущення, що нові нововведення дійсно можуть вплинути на збільшення тарифу. Адже зараз, під час карантину, ця система, й без того працює на збиток. Наприклад, якщо в автобусі 30 місць, а дозволено перевозити лише 10 пасажирів, то звичайно ж перевезення йдуть не в плюс, а в мінус.
«Я думаю, що в цьому є закономірне питання. Десь було з цього приводу сказано навіть те, що в недалекому майбутньому Києв перейде на збільшення тарифу. В кожній області по-своєму вводиться така система», – зазначив він.
В цілому Костянтин Логутов зробив висновок, що зміни, які ініціювало Мінінфраструктури треба дійсно вносити, і ринок сприйме це позитивно. Однак тут, потрібно враховувати поточні проблеми галузі пасажирських перевезень.
Нагадаємо, що за підсумками перших шести місяців поточного року рівень загального пасажирооберту склав всього 43,8% в порівнянні з результатами минулого року.
За перші п’ять місяців 2020 року українські транспортні підприємства перевезли 1,01 мільярда пасажирів.