Приватні оператори ринку залізничних вантажоперевезень стурбовані встановленням «Укрзалізницею» мінімальних ставок на використання напіввагонів на голландських аукціонах ProZorro.Продажі. Вони просять уповноважені держоргани дати оцінку такому рішенню УЗ. Про це повідомили в асоціації «Український логістичний альянс».
«Учасники ринку розцінюють рішення АТ« Укрзалізниця »з цього приводу як демпінг і зловживання монопольним становищем, і так саме як таке, яке надалі погіршить стан справ із забезпеченням вантажовідправників рухомим складом», – йдеться у повідомленні.
Один зі способів продати права оренди вагонів «Укрзалізниці» передбачає систему голландських аукціонів (на пониження). З 9 грудня минулого року УЗ знизила мінімальні ставки використання деяких типів вагонів. З того часу мінімальна ставка на напіввагон склала 343 грн / вагон на добу (раніше 602 грн без ПДВ).
Така вартість, на думку приватних операторів, не покриє експлуатаційні та ремонтні витрати на утримання вагонів, і цей бізнес стане збитковим. Таким чином, демпінг УЗ несе ряд негативних наслідків для всієї галузі залізничних вантажоперевезень.
Про це говоримо сьогодні з директором консалтингової компанії William Invest Expert Віктором Медвідем.
По-перше, одразу виникає питання – чи дійсно це демпінг з боку головного українського перевізника? Чи є крок «Укрзалізниці» порушенням? Чи це просто короткострокові негаразди для інших учасників ринку?
«Спочатку слід зазначити причини зниження вартості використання напіввагонів, – зауважує Віктор Медвідь. – Вони пов‘язані зі зменшенням кількості завантажених напівагонів «Укрзалізницею». І це тренд не лише в Україні, а й у сусідній Російській Федерації. Окрім того, якщо порівняти динаміку цін у Росії та в нас, то там теж ціна була 1500 рублів в січні 2020 року, а у 2021 році вона вже зменшилася до 1 тисячі рублів. Якщо перевести у гривні, то фактично йдеться про те, що у Російській Федерації ті ж самі ціни, які сьогодні встановлені «Укрзалізницею». І у Росії так само місцеві перевізники скаржаться. Мовляв, є зобов‘язання, лізингові платежі, обслуговування боргів на придбання вагонів – і що багато компаній можуть збанкрутувати».
На думку експерта, це питання полягає в тому, що великі перевізники – такі як «Укрзалізниця» – мають більш потужний запас фінансових ресурсів. І під час кризи вони можуть більш чітко реагувати. Говорить Віктор Медвідь і про аукціони на ProZorro. Це було сплановано ще у 2018 році. Йдеться про те, що повинен був відбутися експеримент – близько 5% вагонів виставили на аукціон для того, щоб «Укрзалізниця» орієнтувалася у поточних пропозиціях ринку і коригувала вартість здачі своїх вагонів з урахуванням ринкової ситуації.
«На ProZorro розроблена наступна система, – повідомляє Віктор Медвідь. – Є три ціни. Одна ціна – фактична, та, за якою здали вагони. Друга ціна – це мінімальні витрати на обслуговування з мінімальною нормою прибутку. І третя ціна – це оптимальна вартість для «Укрзалізниці» з дуже гарною нормою рентабельності. Тому не може «Укрзалізниця» на аукціоні ProZorro здавати вагони собі у збиток. Але може за меншою рентабельністю. Отже, сам механізм досить прозорий».
Втім, каже транспортний експерт, виникає питання, наскільки обґрунтованим є нижній поріг ціни «Укрзалізниці», на що скаржаться приватні перевізники вантажів? На сьогодні він все-таки нижчий за ринкові ціни. Чому взагалі головний вантажоперевізник України пішов на такий крок, викликавши обурення серед інших перевізників і ризикуючи навіть власним бізнесом?
«Слід зазначити, що в Україні «Укрзалізниця» займає практично 90% перевезень, – відповідає Віктор Медвідь. – Тому говорити про ринкові ціни дуже складно. У зв‘язку з тим, що підприємство є основним гравцем, який впливає на формування всіх цих цін. І від них відштовхуються приватні перевізники. В «Укрзалізниці» є обґрунтування яке було ще досить давно опубліковане. В них є план щодо досягнення певних показників. Вони хочуть вийти на показники завантаженості своїх напіввагонів до 65% від усіх і зайняти долю ринку у 90%».
Отже, схоже, тут держава не в змозі зняти напруження між «Укрзалізницею» та приватними перевізниками – закони ринку невблаганні.
Нагадаємо, будівлі вокзалів в Україні після передачі в концесію поступово перетворяться на торговельні центри. Про це розповіли в пресслужбі «Укрзалізниці» з посиланням на слова голови правління компанії Володимира Жмака.
Також раніше ми писали про те, що Одеський морвокзал піде в приватні руки.