Головними причинами отримання майже 12 млрд грн збитку держкомпанією «Укрзалізниця» у 2020 році стали непрофільні активи, обслуговування кредитів та невиконання планів вантажних перевезень.
Про це йдеться у звіті Рахункової палати.
Зокрема аудитори визначили такі джерела збитків «Укрзалізниці»: 11 млрд грн – через невиконання планів доходів від вантажних перевезень; 7,6 млрд грн – через відсутність реалізації непрофільних активів; 5,5 млрд грн – через збільшення курсових різниць; 3,4 млрд грн – через відволікання коштів на непродуктивні витрати за обслуговування 23 ув’язнених кредитів; 417 млн грн – через здійснення видатків на сплату штрафних та фінансових санкцій на виконання рішень суду.
У Рахунковій палаті зазначають, що реалізація непрофільних активів залежала від ефективності управління компанією. Крім того, витрати не були відкориговані.
При цьому «Укрзалізниця» витратила 457 млн грн на санаторії та 221 млн грн – на утримання житлово-комунального господарства, права власності на об’єкти якого є сумнівними.
Збитки УЗ від корупції за 2020 рік становили 8 млрд грн. Про це свідчать дані Національного антикорупційного бюро (НАБУ), повідомила голова Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради з питань УЗ народний депутат Юлія Гришина.
«НАБУ провело значну аналітичну роботу із закупівель Укрзалізниці. І таки не дарма. Збитки Укрзалізниці від корупції у закупах детективи оцінили у 8 млрд грн. І це лише за останній рік. 8 млрд грн на рік – це 666 млн. грн на місяць. Це 21 млн грн на день та майже 1 млн грн на годину», – заявила Гришина.
Про це йшлося в ефірі телеканалу «Перший Діловий» з Олександром Бондаренком, правозахисником, координатором програми «Поїздка».
Зокрема, він прокоментував зловживання УЗ на витратах для святкування Нового року, а саме – на ялинці. Правоохоронці розслідують можливе розкрадання коштів під час укладання угод на встановлення, прикрашання новорічних штучних ялинок і приміщень залізничного вокзалу в столиці.
«Це типовий корупційний приклад, як на мене. Я гарантую, що нікого за це не покарають. Тому що такі нахабні зловживання не можуть відбуватися без кришування на горі. Тому може в крайньому разі знайдуть якогось цапа-відбувайла, якому кивнуть пальцем, скажуть: «такого більше не роби». Ну і на цьому все скінчиться. Тому що «Укрзалізниця» відреагувала на звинувачення в цьому дуже оперативно. У пресслужбі підключилися буквально вночі, я за цим спостерігав. Якщо я не помиляюся там і в телеграм-каналі, і на офіційному сайті, що: «ні, в нас є ялинка, вона коштує 600 тисяч гривень. Все буде прекрасно, а на Південному вокзалі ми ще раніше ялинку поставили». Ну, тобто «Укрзалізниця» і корупція – це вже, по-моєму, такий сплав, який розривати буде дуже важко. Але потрібно. І це такий яскравий корупційний приклад», – наголосив експерт.