АТ «Укрзалізниця» за підсумками 2020 року отримало чистий збиток у розмірі 11,9 млрд грн.
«На результат АТ «Укрзалізниця» значно вплинуло зниження доходів від вантажних і пасажирських перевезень в порівнянні з 2019 роком на 10,3% і 58,3% відповідно, а також значне коливання курсових різниць, в результаті чого отримано чистого збитку від курсових різниць в розмірі 5,5 млрд грн проти 4,3 млрд грн чистого прибутку в 2019 році. За підсумками 2020 АТ «Укрзалізниця» отримало чистого збитку в розмірі 11,9 млрд грн», – йдеться в повідомленні компанії.
Дохід УЗ від реалізації послуг скоротився в 2020 році до 75,3 млрд грн – у порівнянні з 90,4 млрд грн в 2019 роком. При цьому УЗ вдалося скоротити операційні витрати майже на 7,5 млрд грн – до 78,05 млрд грн.
Подробиці теми розповів колишній перший заступник міністра інфраструктури України, директор громадської організації “Інфраструктурний рада” Володимир Шульмейстер в ефірі телеканалу «Перший Діловий».
«У 2019 був прибуток в 3 млрд. Я думаю, що якщо правильно все порахувати, то там теж був збиток. Минулого року природно, що ситуація з вірусом наклала свої фінансові відбитки, особливо це позначилося на пасажирських перевезеннях і звичайно ж призвело до додаткових збитків. У цьому році ситуація швидше за все буде така, як і минулого року. Може бути фінансово все буде не так драматично, але теж очікуються збитки», – сказав фахівець.
Також він прокоментував ситуацію з рентабельністю вантажних перевезень.
«Щороку залізниця втрачає обсяги. Щорічно йде приблизно 1% від загального оберту саме з вантажних перевезень. Річ у тому, що у залізниці є три проблеми, які врешті-решт виходять на одну найбільшу проблему – це проблема з керуванням. І три проблеми технічні. Перша – з нашою інфраструктурою, яка з кожним роком занепадає і не обслуговується. На сьогодні понад 40% залізничної інфраструктури просто не обслуговується своєчасно, оскільки просто не вистачає на це грошей і людей. Друга проблема – це відсутність парків необхідних вагонів, особливо в пікові навантаження. І третя – найболючіша для нас – полягає в відсутності необхідного парку локомотивів. Наразі приблизно 600 локомотивів потребують капітального ремонту, переоснащення, а також заміни двигунів і глибокої модернізації. На жаль, нині на це ніхто не звертає увагу з управління. Тому, як я вже сказав, головна проблема полягає саме в ньому. Там відбувається просто катастрофа. Це можна порівняти з літаком без пілотів», – розповів про головні проблеми УЗ експерт.
Здавалося б, що в даній ситуації правління і Наглядова рада компанії повинні були б втрутитися і вирішити всі критично важливі моменти, проте в реальності чиновників хвилює лише власний дохід і місце під сонцем.
Також фахівець сказав, що наразі в компанії дуже багато зайвих людей, які просто не розбираються в специфіці залізниці.
«Річ у тім, що правління і Наглядову рада УЗ зайняті виключно боротьбою за владу. Вони знаходяться у розподілі між різними групами впливу, які сидять на потоках в УЗ. Тому вони зайняті не тим, щоб врятувати залізницю, а тим, щоб врятувати свою п’яту точку й утримати її в кріслі. Ось це основна проблема. На жаль, всередині залізної дороги у нас все менше професіоналів і все більше просто випадкових людей, які просто не розуміють реальну проблему, і яким потрібно занадто багато часу, щоб розібратися в цьому і починати щось вирішувати. Тобто на сьогодні залізниця використовується, як макет для тренувань величезної кількості людей. А реальних фахівців там вкрай мало», – резюмував експерт.
Нагадаємо, що спеціалізована антикорупційна прокуратура не буде займатися розслідуванням ознак корупції в «Укрзалізниці», про які публічно заявляв колишній керівник компанії Володимир Жмак.
Як відомо, Жмак звинуватив наглядову раду державного перевізника в корупції й доклав лист, який, на його думку, це підтверджує. У своєму телеграм каналі він написав, що наглядова рада УЗ виступає замовником повернення до непрозорих тендерів, ніж відкриває дорогу компаніям не чистих на руку бенефіціарів.