У світі поступово розгорається торгова війна за металобрухт. Дефіцит цієї сировини, а також «зелений» курс на декарбонізацію, взятий багатьма країнами, змушує задуматися про обмеження вивозу брухту навіть Євросоюзу і Великобританії, не кажучи вже про менш відкриті економіки – ПАР, ОАЕ, Аргентину і т.д.
Український металобрухт є стратегічно важливим і обмеженим ресурсом для наших металургів. Але за останні декілька місяців його експорт зростає в геометричній прогресії, досягнувши в липні 2021 року історичного рекорду в 103 тисячі тонн. Уже сьогодні метзаводи відчувають серйозний дефіцит брухту, який може викликати колапс в металургії України.
Україна з 2016 намагалася стабілізувати ситуацію із забезпеченням ломом металургів шляхом підвищення експортного мита в розмірі 58 євро за тонну. Однак, цей захід не допоміг.
За 7 місяців 2021 року експорт брухту з України виріс на 1841% в порівнянні з аналогічним періодом 2020 року. Тільки за липень експортували брухту більше, ніж за весь попередній рік – 104 тисячі тонн. При цьому поставки сировини на меткомбінати виросли всього на 23,1%.
Ряд експертів і депутатів вимагає заборонити експорт брухту з країни.
Подробиці теми розповів заступник голови Комітету ВР з питань економічного розвитку Дмитро Кисилевський в ефірі телеканалу «Перший Діловий».
«Давайте взагалі поговоримо про те, чому питання з ломом важливе, і чому про нього говорять. У світі нині не існує жодної технології виплавки сталі, яка б дозволяла виплавити сталь без використання цього матеріалу. Це стосується, як традиційних технологій, так і сучасних – все одно жодна з них інакше не працює. А відповідно, якщо немає металобрухту, то немає і цієї галузі. Металобрухт – це той ресурс, який швидко не відновлюється. В Україні вже давним-давно все старе і радянське зрізали й вже десь з 2000 років з кожним роком виробництво металобрухту падає. В останній рік у нас був навіть антирекорд в цьому відношенні, тоді в Україні було заготовлено трохи менше, ніж 3 млн тонн брухту. Хоча якраз декілька років тому йшлося мінімум про 10 млн тонн. Тобто щороку ми спостерігаємо спад через те, що доступного брухту стає все менше. Відповідно щороку галузь відчуває все більшу напругу через дефіцит цієї сировини», – сказав експерт.
При цьому фахівець пояснив, чому в інших країнах немає такої гострої проблеми з наявністю металобрухту.
«Звідки береться брухт? Його багато, коли в країні активно розвивається галузь машинобудування, адже залишки металу – це один з головних джерел металобрухту. Також багато металобрухту тоді, коли в країні масово будується щось нове – відбувається амортизація. Тоді старі вагони, кораблі та інші об’єкти знищують, і з цього виходить металобрухт. Ми знаємо, що в нашій країні з капітельними інвестиціями все надзвичайно погано і вже протягом багатьох років їх рівень просто катастрофічно низький. Тому в Україні й немає джерел, звідки міг би з’являтися новий металобрухт. Якщо, наприклад, в Радянському союзі країна щорічно споживала десь 55-60 млн тонн сталі на рік, то зараз річний показник країни десь на рівні 5 млн тонн. Тобто, кількість металобрухту прямо пропорційно дорівнює такому споживання», – розповів він.
Нагадаємо, що в період з січня по липень 2021 року Україна збільшила виторг від експорту металобрухту в 27,4 раза – до $ 122,7 млн, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Про це свідчать дані митної статистики Державної митної служби України.
Згідно з інформацією, виторг від експорту брухту в липні склав $39,9 млн. Водночас минулого року вона становила всього $ 164 тис. Минулого місяця був відзначений максимальний показник експорту з початку року.