Основні показники сектора авіаперевезень в Україні в останні роки досить швидко росли. Кількість пасажирів в українських аеропортах у 2019 році збільшилася на 18,5% – до 24,3 млн осіб, у 2018 році – на 24,5%, до 20,5 млн осіб. Минулого року українські авіакомпанії виконали 102,6 тис. комерційних рейсів. Це на 2,4% більше, ніж роком раніше.
Причина такого бурхливого зростання пов’язана з отриманням безвіза і виходом на український ринок лоукостерів. В результаті збільшився внутрішній попит на авіаперельоти, зросла зацікавленість авіакомпаній в розширенні географії своїх польотів.
Однак зростання показників слабо відбивався на аеропортової інфраструктури, стан якої після проведення Євро-2012 року мало змінилося. У 2017-2019 рр. Україна в глобальному рейтингу розвитку інфраструктури Світового економічного форуму за показником «Ефективність повітряного транспорту» (по суті, відображає якість аеродромної інфраструктури) займала 93-е, 94-е і 101-е місця відповідно. За рівнем аеропортового повідомлення у 2019 році у нас була 53-тя позиція.
Карантин і закриття кордонів обвалили показники галузі. Сектор авіаперевезень виявився одним з найбільш постраждалих від пандемії коронавірусу і пов’язаних з нею карантинних обмежень. Якщо на Заході компанії галузі отримували значну державну підтримку, то в Україні нічого подібного не було. За 10 місяців поточного року пасажиропотік в аеропортах впав на 63,1%, до 7,65 млн осіб. Українські авіакомпанії виконали на 57,2% менше комерційних рейсів – 37,8 тис. Після такого удару, за прогнозами Кабінету Міністрів, галузь буде виходити на докризовий рівень до 2023 року.
Подробиці теми розповів авіаційних спеціалістів Кирило Новиков в ефірі телеканалу «Перший Діловий».
За словами фахівця, всі подібні заяви з боку влади не більше, ніж звичайні передвиборчі обіцянки в сторону українців.
«Зараз компанія по суті володіє лише двома пасажирськими бортами та одним вертольотом. Тому продавати майно державної авіакомпанії, яка здійснює перевезення перших осіб держави, а я думаю, що в кожній країні світу, навіть в найбідніших країнах, є такі підприємства – напевно безглуздо. Тому зараз по риториці президента ми вже бачимо, що уряд дійсно відмовився від цієї ідеї. Можливо там зрозуміли, що це підприємство варто розвивати. Можливо варто створити йому конкуренцію шляхом залучення таких приватних перевізників, як «Роза вітрів. Це моя думка», – вказав фахівець.
Однак якою взагалі є історія обслуговування літерних польотів в Україні? Чи змінюється перевізник разом з ім’ям господаря офісу на Банковій або як саме це відбувається в нашій країні?
«Перевізник зазвичай залишається тим самим. Оскільки це державна компанія, яка має на своєму балансі три пасажирські літаки та один вертоліт. Державне авіаційне підприємство «Україна» за останні п’ять років в основному перевозить саме перших осіб – самого президента України і його найближчих колег. Це зазвичай 90% від всіх рейсів. Ще приблизно 10% припадає на членів Кабінету Міністрів і дуже рідко на таких літаках везуть членів українського парламенту», – сказав експерт.
Він уточнив, що насправді однією з головних функцій державного авіаційного підприємства «Україна» – це не тільки перевезення перших осіб держави, а й забезпечення таких рейсів, які на цей час значно впливають на престиж держави.
«Згадаймо про тих політичних в’язнів, яких дуже довго Україна повертала складними зусиллями додому, їх повертали саме на бортах державного авіаційного підприємства. Більш того, один або два літаки належать підприємству «Антонов». Тобто – це національний продукт, який ми ще й додатково піаримо для нашої держави за кордоном», – вказав фахівець.
На цей час підприємство «Роза Вітрів» пов’язують з українським олігархом Ігорем Коломойським. Компанія належить одному з кіпрських офшорів. Кінцевим бенефіціаром компанії вважається Володимир Каменчук.
Чи варто пов’язувати нинішній уряд з українським олігархом і простежується тут в цьому відношенні лобізм і корупційний зв’язок? Адже раніше компанія вже одноосібно брала участь в тендері на авіаційні перевезення, де без будь-якої конкуренції відразу ж зайняла своє місце під сонцем.
«Я думаю, що безпосередньо пов’язувати ці два фактори не варто, але зараз очевидним є факт того, що все-таки цей вплив був. Результатом цього впливу звичайно ж стала участь в перевезеннях саме компанії «Роза вітрів». Але не впевнений, що результатом цієї співпраці є саме дохід компанії «Роза вітрів. Можливо через те, що компанія входить в пул пов’язаних з офісом президента людей, то до неї є більше довіри. Зрозуміло, що питання перевезення перших осіб держави – це в першу чергу питання безпеки. Кому б ви особисто довірили своє життя? Якщо враховувати, що небо – це звичайно ж місце додаткової небезпеки. Я думаю, що тут актуально мати справи з тими, кому найбільше довіряєш. Але в цілому зараз компанія досить успішно працює на ринку внутрішніх перевезень. Останнім часом вона отримує все більше дозволів на польоти між містами України. Зараз це додатковий фактор, який в цілому впливає на розвиток авіаринку в Україні», – уклав експерт.
На його думку, зараз ринок авіаперевезень в Україні самостійно регулюється.
Нагадаємо, що Кабінет міністрів України має намір ввести повний локдаун на декілька тижнів. Про це заявив у своєму відеозверненні мер Івано-Франківська Руслан Марцінків.
За словами мера, такий крок призведе до катастрофи для економіки, особливо сильно локдаун вдарить по малому і середньому бізнесу.