«Пройдеш митницю і нічого продавати»: експерти розповіли, як бізнес працює на митниці

Поділитися:

Міністерство цифрової трансформації України готує комплекс IT-реформ митної сфери спільно з Державною митною службою. Про це повідомили в міністерстві.

“Цифровізація зробить митну систему більш автоматизованою, прозорою та орієнтованою на людину. Наше спільне завдання – автоматизувати митне оформлення всіх товарів. Зараз в розробці перший модуль, а саме – митне оформлення автомобілів і поштових відправлень“, – відзначили в Мінцифри.

Як пояснили у відомстві, вже сьогодні українці можуть розрахувати вартість митного оформлення автомобіля, написати скаргу щодо роботи митниці та отримати відповідь швидко й онлайн, подивитися карту та оснащення митниці та отримати аналітичні звіти щодо роботи митниці. З новою системою можна буде прорахувати наперед всі оплати, податки, мита й оплатити їх онлайн, і також побачити результати роботи митниці, де кожен показник буде відкритий і прозорий для всіх.

Подробиці теми розповіли координатор митного комітету Європейської бізнес-асоціації Наталія Артемчук, колишній глава державної митної служби Максим Нефьодов і член правління митного комітету Європейської бізнес-асоціації Олександр Лазарєв в ефірі телеканалу «Перший Діловий».

За словами Наталії Артемчук, зараз багато хто спеціально використовують ситуацію для того, щоб створити можливість використовувати деякі корупційні складові в рамках процесу митного оформлення.

«Тоді дехто з людей з не дуже хорошою репутацією зможе нажитися на цьому процесі. Бо дійсно нині заїзд в митний термінал – досить дорога процедура. Також тут варто врахувати розвантаження і завантаження машин і інші митні маніпуляції, які разом дійсно обходять дорого», – сказала вона.

Також цю тему доповнив Олександр Лазарєв, який заявив, що тут йде мова про досить прості розрахунки.

«Тут цифри дуже прості, тому що мова йде про відкритий ринок послуг митних терміналів. Там кожен такий термінал оцінюється від 1 тисячі гривень. Плюс потрібно врахувати платний простий за добу – це приблизно 230 гривень, хоча все звичайно ж залежить від позиції керівництва терміналу. Але в цілому вантажні роботи в таку погоду і ще в пандемію змушують шукати місця, де це можна зробити за правилами й так, щоб не пошкодити товар. Це додаткова проблема. Тому при стовідсотковому митному огляді може трапитися так, що вже й не буде чого продавати, оскільки все може пошкодитися. Ми з цим стикаємося постійно і на різних митницях ситуація виглядає інакше, але ми звернули на проблему увагу, коли до нас безпосередньо стали звертатися представники міжнародних компаній. Тут ми вже не говоримо про дрібних або середніх імпортерів, а мова йде вже про великих гравців ринку», – сказав фахівець.

При цьому Артемчук заявила, що чинні керівники департаментів були попереджені про те, яким чином, на яких етапах і коди яких товарів можуть бути заблоковані.

«Звучала обіцянка про те, що в найближчі декілька днів ситуація зі стовідсотковим блокуванням товарів зміниться. Минулого тижня ми побачили, що зміни пройшли абсолютно незначні, тобто можна сказати про те, що кардинально ситуація не змінилася. У зв’язку з цим ми звернулися з офіційним листом з боку нашої асоціації й залучили до цього ряд компаній, щоб було зрозуміло, що це далеко не надумана проблема. Ми продовжуємо тримати руку на пульсі. Деякі компанії вже повідомили, що ситуація трохи покращилася, але ряд компаній все ще відчуває з цим труднощі, оскільки для них ситуація залишається без змін», – уточнила експерт.

При цьому варто відзначити, що зараз новопризначений керівник митної служби України формує керівництво на рівні регіональних митниць.

«Давайте будемо відверті, пана Рябікіна наразі обклали заступниками, кожен з яких був призначений від конкретних людей, що своєю чергою зацікавлені у впливі на митницю. Тобто говорити про те, що йому дали свободу в наборі команди – досить складно. Я особисто дуже позитивно ставлюся до пана Рябікіна і вважаю його досить професійним менеджером. Я радий, що на митниці з’явився керівник, який володіє знаннями в цій галузі. Але в умовах, коли у нього немає повноцінних повноважень в кадрових питаннях, в умовах, коли він публічно повинен публікувати заяву з приводу своєї відставки через те, що йому нав’язують якихось людей з СБУ зі своїми власними повноваженнями в управлінні митниці – зрозуміло, що очікувати продовження плану реформ не можна. Наскільки я бачу, досі не оголошені відкриті конкурси на глав регіональних митниць. Частина з них буде призначатися простим переказом з однієї митниці в іншу. Звичайно ж дуже складно очікувати, що це все могло б привести до якихось фантастичних результатів. Як казав Ейнштейн: робити те ж саме й очікувати хорошого результату – це шизофренія. Тому зараз ми займаємося шизофренію, замість того, щоб визнати наявність поганих тенденцій на нашій митниці», – прокоментував митну політику України Максим Нефьодов.

Нагадаємо, що президент Володимир Зеленський наполягає на прискоренні процесу реформування української митниці, яка повинна стати прозорим, зрозумілим і зручним сервісом для підприємців і громадян.

Про це він сказав під час робочої наради з головою Державної митної служби Павлом Рябікіним.

Читайте також
GM Energy
19 Квітня 2024 року - 13:04
GM Energy презентувала двунаправлені зарядні пристрої для електромобілів “від автомобіля...
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу