У Верховній Раді зареєстровано законопроект №5308, яким пропонується приєднати Державну іпотечну установу до ПрАТ “Українська фінансова житлова компанія” ( “Укрфінжитло”, 100% акцій якої належать державі в особі Мінфіну), а також збільшити граничний обсяг держборгу на 20 млрд грн.
Авторами цього документа значаться десятки нардепів, а також глава бюджетного комітету ВР Юрій Арістов і глава фракції “Слуга народу” Давид Арахамія.
У законопроекті передбачено, що за результатами приєднання ДІУ до “Укрфінжитла” емісія акцій останнього здійснюється на суму чистих активів Державної іпотечної установи, в разі якщо сума чистих активів Державної іпотечної установи більше її статутного капіталу. Оплата акцій повинна бути здійснена шляхом випуску ОВДП.
При цьому документом пропонується збільшити граничний обсяг держборгу на 20 млрд грн – до 2,565 трлн грн.
У пояснювальній записці констатується, що прийняття цього законопроекту має сприяти реалізації програми “Доступна іпотека”, яку ініціював президент Володимир Зеленський.
Як наголошується, в уряді вже розпочата підготовча робота з передачі активів і зобов’язань від ДІУ до ПрАТ “Укрфінжитло”.
ДІУ працює на ринку іпотечного кредитування з 2004 року як заклад другого рівня, основним завданням якого визначено рефінансування іпотечних кредиторів, за рахунок коштів, що надійшли від розміщення цінних паперів.
Як можна оцінити таке рішення? Подробиці теми розповів заступник головного редактора «Економічної правди» Микола Максимчук в ефірі телеканалу «Перший Діловий»
«Тут потрібно розділяти економічну обґрунтованість і потребу в об’єднання програм з надання іпотеки. Зараз така обґрунтованість відсутня, адже нині майже у всіх програмах таких, як «Укрфінжитло» та Державна іпотечна установа (ДІУ) є великі проблеми. У Деяких з них вони стосуються труднощів з обіговими коштами, і ми знаємо, що такі програми не платять за своїми зобов’язаннями. Міністерство фінансів нині, як гарант цих зобов’язань, виплачує їх, тому приєднання «Укрфінжитла» є фактично імплантацією «ракової пухлини» до здорового організму, який власне повинен був реалізувати програму президента», – вважає фахівець.
При цьому виникає питання, чому уряд не ініціював подібне об’єднання ще до початку роботи програм, а віддав перевагу це зробити зараз.
«На початку мало функціонувати лише «Укрфінжитло». Програма повинна була реалізовувати іпотеку для населення та надавати житло в лізинг. Але тоді виникло питання, що ж буде робити ДІУ. Ліквідувати останню було неможливо через те, що там на балансі знаходиться декілька мільярдів гривень зобов’язань. Їх не можна просто взяти та списати, оскільки вони знаходяться в активах Національного банку і в державних банках України. Тобто, якщо компанію ліквідувати й визнати банкрутом, то звичайно ж всі ці активи множаться на нуль. Також в рамках ДІУ була реалізована програма надання житла для працівників правоохоронних органів, тому якщо зараз установу закрити, то потрібно нівелювати й цю програму. Саме виходячи з таких міркувань наш уряд прийняв рішення об’єднати одну установу з іншою. Хоча, на мою думку, це хибний шлях, який не допоможе реалізувати іпотечну програму, а навпаки, загальмує її на декілька років», – зазначив експерт.
Також експерт прокоментував результати іпотечної програми під 7% за підсумками першого місяця її роботи.
«До кінця року очікується видача приблизно 5 тисяч іпотечних кредитів. Так говориться у відповідному плані з боку Міністерства фінансів. Наразі говорити дуже складно, наскільки є показовими цифри всього лише за перший місяць роботи іпотечної програми під 7%. Висновки можна буде робити ближче до кінця 2021 року», – вважає він.
Раніше в Міністерстві фінансів України підрахували, скільки було видано так званих дешевих іпотечних кредитів з початку роботи програми.
Так, за місяць було узгоджено іпотеку для 60 сімей. Це програма кредиту на власне житло під 7%.