ДАК «Автомобільні дороги України», 100% акцій якої належить «Укравтодору», прозвітувала про збитки в 118 млн грн за три квартали 2021 року. Про це свідчить звіт щодо виконання показників фінплану підприємства.
Серед причин збитків у компанії назвали:
- недостатній обсяг надходжень від замовників за виконані роботи з ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг;
- блокування рахунків компанії та неможливість участі у тендерах;
- витрати на утримання виробничих баз, що використовуються у виробничій діяльності.
Державна компанія володіє активами на 6,4 млрд грн та має 3,6 млрд грн фінансових зобов’язань. З 2018 року сума активів знизилася на 100 млн грн, а сума зобов’язань навпаки зросла на 400 млн грн.
На 27 дочірніх підприємствах компанії працюють 12 543 особи. Середня заробітна плата працівника становить 9 000 грн., менеджера середньої ланки — 15 000 грн., керівника — 36 000 грн. При цьому заробітна плата члена наглядової ради складає 238 000 грн, що у 26 разів більше, ніж винагорода одного працівника.
За результатами 2020 року компанія Автомобільні дороги України відзвітувала про чисті збитки на суму 130 млн грн. У ДАК заявляли, що 90% техніки та обладнання застаріли та потребують оновлення.
Подробиці теми розповіла проектний менеджер команди підтримки реформ в «Укравтодорі» Аліна Мовчан в ефірі телеканалу «Перший Діловий».
«Дорожня техніка є застарілою, і щоб її оновити потрібне значне фінансування. На жаль, у порівнянні з приватними компаніями, де систематично інвестують багато коштів у розвиток, державні компанії у цьому недостатньо зацікавлені, і сьогодні вимоги до підрядників є дуже високими саме для того, аби дороги будувалися якісними», — зазначила експерт.
За словами фахівця, основною причиною збитковості ДАК «Автомобільні дороги України» є неефективне управління держкомпанією. Для того, аби виправити ситуацію створюються наглядові ради та використовуються нові інструменти для перегляду застарілих підходів в управлінні, зазначила експерт.
«Причина в неефективному управлінні, яке багато років «об’їдало» держкомпанію. Тобто, фактично 30 років нашу країну обкрадали, і те, що ми бачимо останні 10 років — це є результатом такого управління. Саме тому в держкомпаніях створюються наглядові ради, використовуються нові інструменти для перегляду застарілих підходів в управлінні. Компанія рухається до скорочення своїх боргів, зокрема, за рахунок оптимізації витрат та продажу свого майна, яке не використовується в роботі», — пояснила експерт.
Нагадаємо, ще перед тим, як ухвалити законопроект про Державний бюджет на 2022 рік, депутати Верховної Ради зійшлися в думці збільшити витрати Дорожнього фонду України.
Відомо, що на першому читанні засідання ВР під час розгляду законопроекту про Держбюджет-2022 було запроновано збільшити суму коштів, закладених на ремонт українських доріг. Обговорюваний розмір — 4,1 мільярда гривень.