За підсумками 2020 року АТ «Укрзалізниця» отримало чистий збиток у розмірі 11,9 млрд грн. Про це сказано в повідомленні пресслужби УЗ. Відзначається, що на фінрезультат значно вплинуло зниження доходів від вантажних і пасажирських перевезень в порівнянні з 2019 роком на 10,3% і 58,3% відповідно.
Від коливань курсових різниць УЗ отримала збиток 5,5 млрд грн проти 4,3 млрд грн чистого прибутку у 2019 році.
«Збитковий результат отриманий в результаті одночасного впливу на галузь цілого ряду негативних факторів, спричинених поширенням пандемії COVID-19», — відзначили в УЗ.
Серед таких факторів названі: зниження попиту на перевезення вантажів та призупинення пасажирських перевезень.
Прибуток УЗ від реалізації послуг скоротився у 2020 році до 75,3 млрд грн з 90,4 млрд грн роком раніше. За даними звітності, УЗ вдалося скоротити операційні витрати майже на 7,5 млрд грн — до 78,05 млрд грн.
У повідомленні наголошується, що УЗ працює над поліпшенням фінансових показників: ініційовані зміни в систему тарифоутворення, зниження податкового навантаження, отримання додаткових надходжень грошових коштів користуючись з оптимізації непрофільних активів.
Олександр Кава, заступник міністра фінансів, говорить про ситуацію так:
«Прибуток УЗ за 2019 рік — це чисто паперовий прибуток через переоцінку боргів через ревальвацію гривні. В кінці 2019 року гривня зміцнилася, а оскільки УЗ має боргові зобов’язання близько 1 млн доларів, була проведена переоцінка. І саме тоді з’явився ось цей дохід».
Збитки УЗ сьогодні має і від пасажирських перевезень, і від приміських перевезень, і від вантажних. Тариф покриває тільки 50% витрат в першому випадку, а в другому — тариф покриває від 10 до 15% собівартості перевезення пасажирів. А у випадку з вантажними на сьогодні працює адвалорна система. Це означає, що УЗ перевозить вантажі фактично собі в збиток.
Прибуток же УЗ отримує від транзитних перевезень — і тут компанія втратила з 2013 року близько 60% всіх обсягів. Ще прибутково перевозити певні товари — наприклад, це нафта і нафтопродукти.
Проблем на УЗ багато, але фінансові питання дуже заплутані. Причини різні, тарифи не змінюються, свою роль грають дуже різні чинники.
«Ось дивіться: УЗ не підняла ціни у 2014 році, попри девальвацію. Ми бачимо, що навіть продавці на базарах відразу ж реагують на такі зміни, а ось в компанії «Укрзалізниця» нічого не зробили», — каже заступник міністра.
У компанії зробили багато помилок і прийняли неправильні рішення, однак сьогодні все це можна назвати одним словом — хаос. Недоотримані доходи трансформуються в додаткові доходи українських фінансово-промислових груп.
«Головна проблема в УЗ — це архаїчна система тарифів на вантажні перевезення», — сказав Олександр Кава.
Більше інформації та яскравих прикладів заступник міністра фінансів України Олександра Кава розповів в ефірі «Першого Ділового».