Карантин вплинув на безліч аспектів діяльності підприємців і змусив зменшити темпи ділової активності. Але ось кількість звернень підприємств до Ради бізнес-омбудсмена про порушення держслужбовців в Україні продовжує зростати. У липні-вересні 2020 року отримано 439 скарг, що на 14% більше, ніж у другому кварталі 2020 року.
У Раді бізнес-омбудсмена розповіли, що значно зросла (з 138 в IV кварталі 2020 до 201 в III кварталі 2020) кількість скарг підприємців про призупинення реєстрації податкових накладних – на 46% більше попереднього кварталу і на 118% більше аналогічного кварталу 2019 року.
Також удвічі (з 13 до 22 скарг) зросла кількість звернень підприємців по затримках в митному оформленні. Таким чином, митні питання увійшли в ТОП-3 звернень бізнесу, повідомляють в Раді бізнес-омбудсмена.
За даними омбудсмена, найчастіше зверталися представники українського малого і середнього бізнесу. 9 з 10 скарг надійшли від українських підприємств, а 10% звернень подали компанії з іноземними інвестиціями.
Свою думку щодо цієї ситуації висловив Ярослав Грегірчак, заступник бізнес-омбудсмена.
“З точки зору Ради бізнес-омбудсмена, ми в динаміці 2 і 3 кварталу, проблема, яку ми бачимо полягає в тому, що досить значна кількість платників податків з реального сектору економіки належать до категорії ризикових.
Податківці, приймаючи рішення, часто-густо керуються абсолютно суб’єктивними критеріями. Благо, відповідний порядок передбачено постановою 1165, де є можливість реалізовувати свої повноваження. Є додаток до постанови, де містяться критерії ризиковості, і є найбільш суперечливий критерій восьмий, а саме – наявність податкової інформації.
Те, що попадає до нас в роботу та інтерпретується податківцями як привід застосувати пункт 8. Вони кажуть, що платник податків не дає достатню віддачу по ПДВ, в нього мало штату, недостатні виробничі потужності тощо. При всій значущості цих критеріїв, ми в Раді омбудсмена впевнені, що система не ідеальна” – зазначає експерт.
Відомо, що Рада бізнес-омбудсмена представляє та захищає інтереси бізнесу у державних органах. Нова установа покликана забезпечити прозоре ведення бізнесу в Україні.
Рада бізнес-омбудсмена фінансується через мультидонорський рахунок ЄБРР, відкритий у 2014 році задля створення сприятливих умов ведення бізнесу для українських підприємців.
“Ми, як правило, приймаємо рішення що беремо скарги в роботу, ми комунікуємо на рівні тих кроків, які проводимо з податківцями – це розслідування, зустрічі, листи. Найбільш гострі ситуації обговорюємо в режимі онлайн. На рівні нашої репутаційної ваги, ми намагаємося впевнити податківців, розблокувати податкові накладні, або прибрати платника податків зі списку “ризикових” – наголошує спеціаліст.
За словами Ярослава Грегірчака, Рада бізнес-омбудсмена має писати звіти то темах, по сферах, які загалом негативно характеризують якість бізнес-середовища в Україні. Останній звіт Ради присвячено проблематиці адміністрування податків. Там було сформовано перелік рекомендацій, як повинні врегулювати ці питання”.
“Те, що ми маємо зараз, це унікальний з точки зору забезпечення ефективності та незалежності варіант нашої інституційної організації. На рівні наглядової ради є не тільки уряд, а й ЄБРР, 5 великих бізнес-асоціацій. Тобто всі рішення приймає саме наглядова рада, що надає їм додаткової репутаційної значимості. Тому конфлікту інтересів в жодному разі немає” – резюмує заступник бізнес-омбудсмена Ярослав Грегірчак.