«На авіагалузь держава гроші передбачала, але не виділяла» – експерт

Поділитися:

Міністерство інфраструктури запропонує Кабміну законопроект щодо підтримки авіаційної галузі на 500 мільйонів гривень з держбюджету у 2021 році.

Для цього потрібно створити нову бюджетну програму фінпідтримки української авіагалузі в умовах пандемії COVID-19, кошти планується виділити із загального фонду держбюджету.

“Ухвалення законопроекту, що регламентує створення відповідної бюджетної програми, дозволить: зберегти робочі місця, утримати належний рівень заробітної плати для персоналу авіакомпаній, а також скоротити витрати Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття”, – пояснили в Міністерстві інфраструктури.

Попередньо у 2021 році планується компенсувати українським авіакомпаніям, здійснювали евакуаційні авіарейси у 2020 році, близько 25% загальної суми зборів аеропортів в аеропортах “Бориспіль” та “Львів”, а також близько 25% плати за аеронавігаційне обслуговування

Йдеться про авіакомпанії Windrose, “Азур Ейр Україна”, МАУ і SkyUp – вони провели всього 170 евакуаційних рейсів. Загальна вартість таких рейсів, як відзначили в міністерстві, становить близько 104 млн гривень.

Планується, що серед умов надання держпідтримки буде також відсутність справ про банкрутство і не більше шести місяців прострочення по обов’язкових платежах

Раніше прем’єр-міністр Денис Шмигаль дав доручення Міністерству інфраструктури до 22 лютого розробити рішення щодо підтримки вітчизняних авіаперевізників.

Подробиці теми розповів експерт у сфері авіації Бондан Долінце в ефірі телеканалу «Перший Діловий».

«Якщо аналізувати попередній досвід державних програм, які стосувалися розвитку авіаційної галузі, то ми бачимо, що на жаль, не дивлячись на те, що уряд регулярно передбачало вкладення великих коштів в дану сферу, як правило, ці гроші все ж не надавалися в повному обсязі. Або ж гроші просто не завжди були передбачені саме на ті проблеми, які могли б дозволити при своїй відсутності, розвиватися цій галузі. Тому збільшення боргів держави може свідчити про негативні тенденції. Зокрема, про те, що наразі уряд не готовий підпускати приватний капітал і приватний бізнес в цю галузь. Хоча, згідно з міжнародним практикам, саме приватні управлінці є кращими керівниками в цьому бізнесі», – сказав експерт.

Він вважає, що це може надалі створити досить довгострокові негативні ефекти, які вплинуть на погляди іноземних інвесторів в контексті вкладення коштів в цю галузь.

«Інвестори побачать в цьому певні ризики через відсутність і готовності країни стимулювати цю сферу шляхом залучення приватних інвестицій. З іншого боку, це може і стосуватися проблеми наявності відповідних проектів. Тут звичайно ж мова йде про роботу відповідних державних органів в контексті налагодження взаємодії та залучення відповідних капіталів для тієї чи іншої діяльності. Звичайно ж тут є і певні ризики. Наприклад, та ж ситуація з «Мотор Січ». Тут логічно, що державний апарат може боятися виникнення аналогічних проблем в суміжних галузях авіабудівництва», – вказав Долінце.

Він акцентує, що в цій ситуації потрібно зрозуміти, що нині весь цивілізований світ якраз прагне до збільшення приватної частки капіталу, який стимулював би розвиток бізнесу.

«Такі галузі є більш ефектними, ніж ті сфери, де мова йде про повне державне управління. Якщо говорить про першої редакції даного документа, той він перш за все розроблявся іншим міністерством. Зараз цим займається міністерство стратегічної промисловості України та впроваджує там своє бачення розвитку галузі. Зараз дуже складно сказати, наскільки це бачення є правильним чи неправильним, оскільки потрібно оцінювати кінцевий результат. Але якщо брати до уваги минулий досвід, то ми бачимо, що попри велику кількість державних програм в минулому, в результаті країна або не знаходила грошей для повного фінансування окремих галузей. Особливо це стосувалося технологічної сфери. В кінцевому підсумку дуже часто передбачені на галузь гроші перенаправлялись на інші проблему. Наприклад, на соціальні потреби», – сказав експерт.

Також він прокоментував ситуацію з «Мотор Січ».

«Якщо в цілому обговорювати тему будування вертольотів, то в цілому в Україні вже повністю відпрацьований цикл виробництва лише у компанії «Мотор Січ». Також було кілька альтернативних законопроектів. Один з них був під керівництвом «Укроборонпрому». Але поки що там справа далі проектування не просунулася. Якщо говорити про сучасні моделі, то звичайно ж зараз той парк, який готовий надати український виробник все ж є продовженням радянських розробок. Звичайно ж це за собою тягне інші різні труднощі з виробництвом і не повну відповідність поточним сучасним вимогам техніки, якщо говорити про постачання армії такими вертольотами», – розповів Долінце.

Нагадаємо, що в Міністерстві інфраструктури заявляють про необхідність підтримки вітчизняної авіагалузі через економічні збитки, зумовлених пандемією коронавірусу.

Як повідомив глава Мінінфраструктури, Україна була чи не єдиною серед європейських країн, які не запропонували дієвих інструментів і форматів підтримки авіакомпаній під час коронакризи.

Читайте також
GM Energy
19 Квітня 2024 року - 13:04
GM Energy презентувала двунаправлені зарядні пристрої для електромобілів “від автомобіля...
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу