Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі припинила антисубсідовану процедуру щодо імпорту в Україну з РФ дизпалива і зрідженого газу. Комісія вважає недоцільним введення мита в 8,46% на імпортовані з Росії дизельне паливо і зріджений газ.
Раніше відповідну заяву з проханням розпочати розслідування подали компанії “Укртатнафта” Ігоря Коломойського, а також “Укрнафта” і “Укргазвидобування” з групи “Нафтогазу”. Вони просили ввести загороджувальні мита на рівні 8,46% з щорічним підвищенням до 25,4% до 2025 року.
На скільки б виросло паливо в ціні у разі введення таких мит і чи змогли б виробники гарантувати стабільність ціни палива на ринку? Про це розповів директор «Консалтінгової групи А-95» Сергій Куюн у коментарі для телеканалу «Перший Діловий».
За словами фахівця, в разі впровадження цих ініціатив ринок українського дизпалива дійсно очікувало би різке зростання цін, яке дійшло би до позначки приблизно в 1грн/літр дизельного палива і скрапленого газу.
«Але найголовніше, що ринок отримав би дуже серйозний удар по своїй диверсифікації. Тобто, один з найпотужніших напрямків був би знищений, і таким чином, ризики в поставках ресурсу зростали б в багаторазових обсягах. Тому таке рішення комісії щодо мит було правильним. Адже це дозволить зберегти існуючу систему поставок, яка вже встигла добре показати себе в ряді кризових ситуацій», – вказав експерт.
У той же час, поточна проблема лише в черговий раз говорить про те, що уряду потрібно звернути увагу на питання, які хвилюють внутрішніх виробників і вітчизняні нафтопереробні заводи.
«Там є моменти, які варто було б зробити для того, щоб поліпшити їхнє самопочуття. Зокрема, зараз існує проблема незбалансованості ринку щодо споживання скрапленого газу та бензину, а тут варто врахувати, що наші заводи випускають переважно бензин», – заявив Сергій Куюн, вказуючи, що це можна було вирішити впровадженням певних податкових механізмів.
Також фахівець прокоментував фактор російського демпінгу на ринку дизпалива, вказуючи, що зараз таких явних тенденцій в Україні немає.
«Ми проводили спеціальний аналіз на цю тему і зараз російського демпінгу на ринку дизпалива – немає. Інша справа, якби ми бачили, що ціни на російське паливо були б нижчими від світових. Ось тоді – це був би привід призадуматися. А так, ми бачимо, що паливо лише дорожчає з року в рік, але при цьому внутрішній виробник відчуває себе відмінно», – розповів директор «Консалтінгової групи А-95 ».
Разом з тим, вітчизняні виробники навряд чи можуть гарантувати українцям стабільну ціну на ринку дизельного палива, адже зараз в Україні їх частка становить близько 14-15% ринку.
«Як би не поводив себе виробник: продавав би він дешево паливо або ж дорого – це все одно б критично не вплинуло на ринок. Давати будь-які гарантії виробники можуть лише виходячи зі своїх обсягів, а це наразі всього 14-15 відсотків. Решта ж 86% бізнесу неминуче б підвищила ціни на паливо в разі закриття імпорту ресурсу з Росії», – резюмував фахівець.
Як повідомлялося раніше, в продажах українських АЗС 40% дизельного палива вироблено на полях країни-агресора Росії.
До 2017 року рівень імпорту палива з Росії спостерігався в невеликих кількостях, однак після цього періоду на вітчизняному ринку з’явилася компанія-монополіст, власника якої пов’язують з президентом Російської Федерації Володимиром Путіним.