«Дохід УЗ безпосередньо залежить від вантажних перевезень», — експерт

Поділитися:

АТ «Укрзалізниця» за підсумками січня-березня 2020 року отримала збиток у розмірі 7 млрд грн, повідомляється в матеріалах Кабінету міністрів. У документі вказується, що з 11 березня 2020 року «Укрзалізниця» припинила госпдіяльність, що негативно впливає на її фінансово-економічні показники.

«За результатами першого кварталу поточного року товариство отримало збитки на 7 млрд грн. Разом з тим, за прогнозами суспільства, у зв’язку з необхідністю погашення кредитів і відсотків за ними (11 млрд грн і 3 млрд грн відповідно), дефіцит коштів на кінець року може скласти 16 млрд грн», — йдеться в тексті пояснювальної записки.

У документі також зазначено, що скорочення обсягів виробництва в Україні, зупинка роботи окремих підприємств-вантажовідправників і негативна кон’юнктура на міжнародних ринках призвели до зменшення загального вантажообігу в першому кварталі 2020 року на 4,8% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

Для мінімізації негативних наслідків «Укрзалізниця» здійснює ряд компенсаційних заходів: режим простою для персоналу, припинення планового підвищення зарплати, обмеження закупівель матеріально-технічних ресурсів та послуг (крім критичних позицій), оптимізація платежів.

Виходячи з цього Міністерство інфраструктури пропонує встановити для «Укрзалізниці» базовий норматив відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами господарської діяльності у 2019 році, в розмірі 30% (зараз — 90%).

4 грудня 2019 року Кабінет міністрів України затвердив норматив виплати дивідендів за 2018 рік для АТ «Укрзалізниця», ПрАТ «Укргідроенерго» і ПрАТ «Об’єднана гірничо-хімічна компанія» (ОГХК) в розмірі 90% від прибутку замість 30%.

«Укрзалізниця» у 2019 р. збільшила чистий прибуток в 14,7 разів — до 2,988 млрд грн (203,85 млн грн у 2018 році); EBITDA на 6% — до 17,3 млрд грн. При цьому дохід від реалізації продукції збільшився на 8,4% — до 90,4 млрд грн.

Сергій Вовк, директор центру транспортних стратегій, говорить про ситуацію так:

«На мою думку, тут немає нічого нового. Система будується таким чином, що вантажні перевезення є основним джерелом доходів. В цілому це є продовженням тренду, який був в цьому році. Також слід враховувати коронавірус, збитки були у всіх сферах. Істотно зросла загальновитратним частина «Укрзалізниці», адже були зупинені пасажирські перевезення».

Нагадав експерт і про те, що тут також є і слід валютних коливань — зростання курсу долара покаже нам ще гірший результат в кінці року.

«Головний вектор — збільшення частини УЗ в обслуговуванні вантажопотоків всередині країни. Потрібно поступово забирати назад те, що було віддано автомобільному транспорту та річкам в плані вантажоперевезень. Для цього потрібна прозора частина роботи з клієнтами, поки її немає», — наполягає експерт.

Зараз всі різко виступили проти уніфікації класів перевезень, проблем багато, одна з них — ефективність роботи УЗ. В цей момент компанія намагається перекласти відповідальність за свою малу ефективність на бізнес, а той, безумовно, чинить опір.

«Питання тарифів потрібно вирішувати комплексно. Клієнти повинні знати, за що і скільки вони платять. Зараз в УЗ немає людини, який безпосередньо за це відповідає — може в цьому і криється найголовніша проблема», — підсумовує експерт.

Більше інформації та подробиць про ситуацію з вантажоперевезеннями, тарифами, керівництвом АТ «Укрзалізниця» і наглядовою радою компанії Сергій Вовк розповів в ефірі «Першого Ділового».

Читайте також
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу
28 Лютого 2022 року - 9:44
Україна вже знищила 29 літаків РФ