У Верховній Раді зареєстровано низку законопроектів (5244, а також альтернативні 5244-1, 5244-2, 5244-3), мета яких – змінити механізм розподілу ПДФО між регіонами.
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) – найбільше джерело в структурі доходів бюджетів місцевих громад. На думку аналітиків, поточна система розподілу ПДФО між регіонами має істотний недолік: фактично вона здійснюється за місцем реєстрації платника податків, а не за місцем фактичного працівника цієї компанії, за якого вона платить ПДФО.
Це призводить до значних спотворень в структурі надходжень місцевих бюджетів. Наприклад, працівник може жити у Львові, але компанія зареєстрована в Києві, і таким чином ПДФО з цього працівника також направляється в місцевий бюджет Києва, а не в бюджет Львова.
Це не влаштовує місцеві ради, де фактично функціонують підрозділи, оскільки “приїжджі” працівники користуються інфраструктурою, але коштів на відновлення і її поліпшення в бюджет не платять.
Депутати пропонують змінити підхід до розподілу. Змінити визначення поняття “відокремлений підрозділ”, який платить ПДФО. У той же час, депутати розходяться в підході до розподілу ПДФО між місцевими бюджетами.
Цю тему обговорили в ефірі телеканалу “Перший Діловий” з доктором економічних наук Андрієм Длігачем.
“Взагалі, хибний підхід, коли головним податком, який утворює місцеві бюджети є ПДФО. Бо насправді більшість розвинених країн, європейських, мають за такий податок – податок на нерухомість. Де праця, перш за все, має бути джерелом надходжень, а саме – активи, які мають різні громадяни, чи підприємства на певній території. Що стосується податків на працю – вони мають дедалі знижуватися і ПДФО, і ЄСВ. Це – перше.
Друге питання стосується соціальної справедливості, на яку натякають автори законопроектів. Зараз за допомогою чинного механізму, який існує, механізму субвенцій, механізму прямих і реверсних платежів з державного бюджету до місцевих бюджетів і навпаки – є намагання якраз вирівняти питання розвитку регіонів рівномірно, що дає можливість спрямовувати гроші до тих регіонів, які або потерпають, або мають якусь негативну відмінність в середній позиції по Україні. Якщо цього механізму ми позбудемось, то це може призвести до погіршення соціального диспаритету – нерівності регіонів”, – зазначив експерт.