Локалізація під час публічних закупівель продукції машинобудування вже незабаром може запрацювати в Україні. Цього тижня депутати планують ухвалити відповідний законопроект і це вже не перша така спроба, повідомляє «Перший Діловий».
Раніше у експертному середовищі та політикумі неодноразово критикували законодавчі ініціативи, наголошуючи, що документ, який покликаний підтримати вітчизняного виробника містить юридичні хиби, корупційні ризики і насправді суперечить принципам публічних закупівель в Україні.
Нині посадовці запевняють: документ вдосконалили і досягли компромісу під час консультацій з Євросоюзом, який раніше виступав проти ухвалення законопроекту про локалізацію.
Автори законопроекту вказують, що держава щороку витрачає на публічні закупівлі близько 600 млрд грн. 40% від цієї суми йде на імпортні товари. В багатьох інших країнах ця сума значно менша.
Наприклад, в ЄС частка імпорту в публічних закупівлях становить 8%, в США – 5%. І вимога локалізації у багатьох європейських країнах – це поширена практика для підтримки вітчизняного виробника. Бо через засилля імпорту при публічних закупівлях страждає передусім, українське машинобудування.
Тож, якщо законопроект про локалізацію депутати ухвалять – іноземні підприємці, які хочуть продавати державі, скажімо, автобуси чи вагони, мають побудувати виробництво в Україні, а отже і створити нові робочі місця , придбати комплектуючі в українських підприємств. Локалізація не поширюватиметься на компанії з країн-підписантів угоди СОТ про публічні закупівлі, зокрема ЄС та США.
Проте для 80% публічних закупівель продукції машинобудування, зокрема з Китаю, Білорусі та Туреччини, які не підписали угоду, локалізація працюватиме. І стосуватиметься вона залізничного, міського транспорту, комунальної техніки, енергетичного машинобудування і аероспейсу.
У доопрацьованому документі в перший рік дії закону передбачається вимога локалізації на рівні 10% з подальшим щорічним збільшенням на 5%. Зростання вимоги локалізації зупиниться на позначці 40% обов’язкового виробництва в Україні і таким залишатиметься до кінця 10-річного терміну дії закону.
Нагадаємо, у Верховній Раді України зареєстрований законопроект №3739 «Про державні закупівлі» про створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості », який передбачає вимогу щодо локалізації виробництва техніки в Україні на рівні 25-40% на початковому етапі.
В нашій студії експерт Кирило Новиков висловив думку з приводу закону про лаколізацію: «Локалізація машинобудування при держзакупівлях: патріотична ідея або підтримка олігархів?»