В.о. міністра енергетики Ольга Буславець на брифінгу розказала, що в Міненерго планують збільшити експорт електроенергії та зменшити імпорт, аж до повної його заборони в 2020 та 2021 роках
Енергетичний експерт Генадій Рябцев пояснює, що з Бурштинського енергоострову експорт електроенергії зменшився через карантинні обмеження. А єдиною країною. До которої зараз йде постачання – є Польща.
«До запуску білоруської електростанції у України є можливість експортувати електроенергію на північ. Проте, цей експорт може здійснюватися лише до того, як будуть завершені роботи по від’єднанню в рамках синхронізації об’єднаної енергетичної системи з енергетичною системою континентальної Європи. Це роботи з фізичного від’єднання нашої системі від білоруської. Як ми знаємо, у нас уже нині два атомних блоки виведено в резерв. І якщо буде попит с боку Білорусії, чи з боку балтійських країн, то ті відпускні тарифи, які наразі існують для Енергоатому – будуть досить привабливими для балтійських споживачів. Це можна організувати, якщо дійсно буде попит з боку сусідів. Роботи в цьому напрямі ведуться, хоча й на рівні узгоджень», – пояснив Рябцев.
На думку експерта, «зелені тарифи» – це тимчасовий захід. Його використовують поки ті джерела енергії, які використовуються для генерації, нові джерела або ж відносно нові (адже сонце та вітер це дуже старі джерела енергії) є дорожчими.
«З часом, звичайно ті зелені тарифи мають бути змінені на зелені аукціони та інші системи. А в перспективі взагалі всі види енергії та всі види генерації мають конкурувати на єдиному, прозорому, зрозумілому для всіх й доступному для всіх споживачів ринку. Новий закон не стосується насамперед зниження «зеленого тарифу». Закон стосується вирішення цілої низки різних питань серед яких цей самий «зелений тариф» є побічним. Адже цей закон є одним з низки заходів, спрямованих на вирішення боргової проблеми, на вирішення проблеми перехресного субсидіювання, на вирішення проблеми зниження надійності об’єднаної енергетичної системи України. Але один закон нічого не зробить – треба приймати інші. Ось нещодавно було ухвалено закон про врегулювання заборгованості, яка утворилася на оптовому ринку електричної електроенергії. Було ухвалене рішення НКРЕКП про підвищення тарифів оператора системи передачі. Було схвалено звіт про відповідність генеруючих потужностей. Зараз заплановано ще низку заходів, спрямованих на врегулювання кризової ситуації що утворилася на ринку електричної енергії», – пояснив Рябцев.
На його думку зараз варто позбавити депутатів права втручатися у прийняття таких законів без необхідного технічного обґрунтування, якщо це стосується законів регуляторного типу. Тобто тих, які впливають на відносини між суб’єктами господарювання.
«Ми бачимо, що було підписано меморандум між Кабінетом міністрів і виробниками енергії з відновлювальних джерел. Це компроміс. На основі цього компромісу був підготовлений законопроект, а потім депутати, які не енергетиками чи економістами, своїми правками фактично цей законопроект руйнують. Руйнують його структуру, руйнують його цілі. Це взагалі нонсенс…» – пояснює Рябцев.