Господарський суд Дніпропетровської області 6 липня визнав банкрутом ПрАТ «Автомобільна компанія «Богдан Моторс» і відкрив ліквідаційну процедуру.
Компанія входить в корпорацію «Богдан» колишнього заступника секретаря РНБО Олега Гладковського. У 2020 році «Богдан Моторс» отримала 3,3 млрд збитків. 20 квітня суд затвердив реєстр вимог кредиторів компанії на 6,7 млрд грн, в тому числі вимоги «Укрексімбанку» на 1,64 млрд грн, UniCredit Bank AG на 1,78 млрд грн, «Міжнародного інвестиційного банку» на 181,6 млн грн, «Саревін Інвестментс ЛТД» на 2,3 млрд грн.
При цьому, частина кредиторів пов’язана з акціонерами «Богдан Моторс». Наприклад, Гладковський-старший і його син Ігор є міноритарними акціонерами «Міжнародного інвестиційного банку» (мажоритарій – Петро Порошенко). Також серед кредиторів є інвестфонд «Бриз», який через Гладковського і його бізнес-партнерів теж пов’язаний з «Богдан Моторс», а компанія «Саревін Інвестментс» є засновником «Луганськ-Алеко», яка, в свою чергу, була одним із засновників корпорації «Богдан».
Цю тему обговорили в ефірі телеканалу «Перший Діловий» з керівником наукового інституту Володимиром Бруньком.
Зокрема, він прокоментував те, чи дійсно без державних преференцій такі великі компанії, як «Автомобільна компанія «Богдан Моторс», не здатні виживати.
«Вони не можуть виживати у наших умовах… При зміні, як-то кажуть, політичної позиції власників ця компанія не витримала конкуренції. Вона функціонувала з орієнтацією на державний сектор у якості замовника. Вона не змогла адаптуватися до відсутності державного замовлення. Тобто, в неї впали об’єми з державного замовлення і та модель функціонування цієї компанії, у першу чергу, якість організації, собівартість і т.д. – вона не витримала конкуренції з ринком, який існує в нашій країні. Преференції і логіка прямої підтримки держави чи то через бар’єри на імпорті, чи то через стимулювання державного замовлення у сподіванні, що воно трансформується у стимулювання замовлення відкритого ринку – вони підтвердили свою непрацездатність в наших умовах. Оце, на мій погляд, цікавий результат усіх цих зусиль, що держава не може бути некорисна для машинобудування нашої країни», – зазначив фахівець.
Водночас, такі компанії, як «Єврокар» та ЗАЗ не мають преференцій від держави, і їм всеодно вдається рухатися, зауважив експерт.