Авіагалузь вимагає держпідтримки

Поділитися:

Українські аеропорти не дорахувалися більше мільйона пасажирів через карантин.

Державна авіаційна служба заявила, що українські аеропорти за перше півріччя 2020 року в зв’язку з карантином втратили 1,3 мільйона пасажирів. Сам же пасажиропотік впав на 67%, в порівнянні з аналогічним періодом 2019 року.

«За січень – червень 2020 року об`єм пасажирських перевезень українських авіакомпаній зменшилися в порівнянні з відповідним періодом минулого року на 67% і склали 2 млн. осіб.

Міжнародний рейси скоротилися на 67,5% і склали 1,8 млн. осіб.

«Прогнози збитків в 10-15 млрд. гривень були озвучені авіаційним комітетом торгово-промислової палати ще на початку квітня. Але тут є дві сторони: перша сторона це фінансові втрати – недоотриманий прибуток і збільшені витрати. Друга сторона, більш довгограюча: це ті пасажири, яких втратили авіакомпанії. І будуть потрібні роки щоб повернутися до попередніх обсягом перевезень. Ми говоримо про те, що можливо обсяг перевезень відновиться до 2024 року, але втрати за ці 3-4 роки потрібно буде теж надолужувати », – каже авіаексперт Богдан Долінце.

Разом з тим авіагалузь вимагає підтримки держави. В кінці червня представники авіаційної галузі написали спільне звернення до Кабміну, Мінінфраструктури та Президента з проханням підтримати авіапідприємства в умовах карантину. У Кабміні пообіцяли розглянути заяву.

На думку Долінце, такий крок ефективний в ЄС, але не в Україні.

«Такий досвід навряд чи можна застосувати у нас – ми знаємо, що держава не є ефективним власником і можливе виникнення ризиків взагалі по існуванню компанії. Управління приватної компанії більш гнучке, там можливі прийняття рішень швидше і простіше. Якщо ми залучимо держава в управління приватними компаніями, то побачимо все ті проблеми, які ми бачимо в держкомпаніях. Якщо говорити про тих варіантах, які реально обговорюються, то ми можемо говорити про скасування ПДВ для внутрішніх перевезень, що дасть можливість зробити більш доступними перельоти всередині країни. Можливо, це буде часткова компенсація відсотків за кредитами, якщо компанії будуть звертатися в банки для поповнення оборотних коштів. Це можуть бути і якісь інші механізми, пов’язані зі скороченням авіаційних зборів », – вважає Долінце.

За словами експерта, інформація про подібні заходи не озвучується.

«Якщо ще до коронавірусу йшлося про скасування ПДВ для внутрішніх рейсів, то зараз навіть мова про це не йде. Пов’язано це в першу чергу з тим, що доходи в державний бюджет знижуються, в тому числі через зниження операційних доходів не тільки авіаційної галузі, а й всієї промисловості. Держава не йде на підтримку галузі, але треба враховувати, що це буде мати довготривалі наслідки. Тому європейські авіакомпанії будуть швидше виходити з кризи і нарощувати обсяг перевезень, як це відбувається в Китаї за державної підтримки. Адже вони досить агресивно підтримували свої підприємства і почали активно виходити з кризи. А Україна легко стане аутсайдером і у нас сформується глибоке відставання від європейської авіагалузі і з точки зору конкуренції, і з точки зору фінансової стабільності підприємств », – вважає експерт.

Зараз в Україні широко анонсують програму розвитку, за якою передбачена реконструкція аеродромних і термінальних комплексів, міжнародних аеропортів Києва, Одеси, Запоріжжя, Дніпра.

За словами Богдана Долінце, цифри, прописані в цьому документі, на сьогодні нереальні.

«У цей проект закладено велику кількість бажань різних аеропортів, і Україна на сьогоднішній день в фінансовому плані не зможе потягнути всі ці бажання. Останні кілька років програма виконується точково, в прив’язці до певних питань. Як це було з будівництвом злітно-посадкової смуги в аеропорту Одеса. Також були внесені зміни в програму, які дозволять розпочати реконструкцію аеропорту в місті Дніпро. Насправді, було б правильно цей документ переглянути і почистити його. На сьогоднішній день програма складається з побажань «за все хороше проти всього поганого» і не відображає державну політику. У документі немає пріоритетів розвитку, черговості будівництва. Вона не дає відповіді на питання: що і коли ми будемо будувати і де ми на це візьмемо кошти. На жаль, джерел фінансування в програмі немає і грошей під ці програми немає », – коментує експерт.

Раніше йшлося про створення аналога дорожнього фонду – авіаційного інфраструктурного фонду. Тому залишається питання джерел фінансування цієї програми.

«Можливо, в цей фонд повинні йти відрахування з аеропортових зборів. Можливо, що в цей фонд повинні йти кошти з акцизів і зборів з авіаційного палива, які зараз йдуть в дорожній фонд. І фактично кожен авіаційний пасажир, який вилітає літаком, оплачує будівництво наземної дороги. Це питання залишається відкритим”, – пояснює експерт.

Читайте також
GM Energy
19 Квітня 2024 року - 13:04
GM Energy презентувала двунаправлені зарядні пристрої для електромобілів “від автомобіля...
5 Січня 2023 року - 0:22
Повідомляємо, що Шкіря Ігор Миколайович є власником торгівельної марки «ПЕРШИЙ...
28 Лютого 2022 року - 12:12
Поки що невідомо, яку саме спадщину художниці Україна втратила
28 Лютого 2022 року - 10:30
Українська делегація їхала через Польщу