Неприємним «подарунком» став свого часу для аграріїв закон №391-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування акцизного податку», який набрав чинності 29 грудня 2019 року.
Ліцензування запровадили як елемент боротьби з нелегальними АЗС. Суть боротьби полягає в тому, що підприємства, які зберігають та закуповують пальне, мають отримати ліцензії на таке зберігання, інакше штраф – 500 тисяч гривень. Під дію цього закону потрапили і сільгоспвиробники, адже вони зберігають і використовують паливо. Пропри те, що аграрна спільнота ще тоді розкритикувала положення закону, їм пообіцяли врахувати зауваження, і все залишилося без змін.
З весни минулого року податківці почали перевірки тих, хто зберігає пальне без ліцензії. Під штрафні санкції потрапили навіть ті, хто оформив ліцензію на зберігання пального виключно для власних потреб.
Особливо питання доречності перевірок та адекватність штрафних санкцій виникає у аграріїв: чи дійсно необхідно отримувати ліцензію на зберігання палива у період польових робіт для заправки техніки, з урахуванням того, що господарство не здійснює виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю паливом, а використовує його тільки для власних потреб.
Не секрет, що на українському ринку пального лідирують структури, пов’язані з олігархом Ігорем Коломойським.
Приміром, основним ціновим орієнтиром на роздрібному ринку України є мережа АЗС групи “Приват” (кілька брендів, які формально не пов’язані між собою, але де-факто зав’язаних на олігарха Ігоря Коломойського). До того ж група Коломойського контролює Кременчуцький НПЗ, та ряд інших структур, які пов’язані з постачанням палива.
Як стало нам відомо з власних джерел, зараз структури Коломойського активно співпрацюють з податківцями та надають їм інформацію про аграрних покупців палива з тим, аби контролюючі органи штрафували аграріїв.
Наслідком такого кроку стане зменшення закупівлі палива у структур Коломойського. Навіщо ж підставляти своїх покупців?
Вся справа в тому, що для Коломойського одним з нагальних питань є запровадження мит на імпорт дизеля та зрідженого газу з Росії, яке було ініційоване на початку 2020 року і до останнього вивчалося спеціальною комісією при Мінекономіки.
Крапку в цьому питанні повинні були поставити ще в травні, однак висновки комісії, суть яких зводилася до відмови від запровадження мит та проведення спеціального розслідування, не влаштували групу “Приват”.
Тож таким чином, структури, наближені до Коломойського, штучно обвалюють попит на ринку палива, аби ВР таки запровадила мита на імпорт.